5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned
Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto?
Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du kan fortsätta sprida ditt budskap med din annonsering. Om du fortfarande känner dig osäker eller vill veta mer om hur du säkerställer att du följer Facebooks regler, läs vidare så kommer du få en solklar bild av hur du enkelt följer Facebooks regler för annonsering.
5 orsaker till varför Facebook kan stänga ditt annonskonto:
Brott mot Facebooks riktlinjer, regler eller policy
Din Facebooksida har låg kvalitet
Låg kvalitet på landningssidan
Annonser som har låg kvalitet
Obetalda fakturor
Låt oss titta närmare på var och en av punkterna ovanför.
Brott mot Facebooks riktlinjer, regler eller policy
Det händer hela tiden att annonser inte godkänns av olika skäl. För det mesta går det bara bra, och du får fortsätta som vanligt. Om detta händer för ofta finns det en risk att ditt annonskonto stängs ned.
Om du vill ha en översikt över alla dina tidigare annonser som har flaggats eller inte godkänts så kan du se dem under din Kontokvalitet. När du är i Business Manager, gå till Kontokvalitet under Ads Manager i menyn.
Där får du en översikt över alla annonser som inte har godkänts och orsaken varför de inte godkändes.
Vad gör du när ditt annonskonto stängs ned?
Om Facebook stänger ditt annonskonto måste du kontakta deras support för att öppna det igen. Du måste vara administratör för annonskontot för att kunna skicka in ett formulär.
Om du tror att annonskontot har stängts på felaktiga grunder, så kan du kontakta facebook HÄR.
Om du har flaggats för ovanlig aktivitet, fyll i formuläret HÄR
Din Facebooksida har låg kvalitet
Om du bryter mot Facebooks regler för vad som får publiceras, riskerar du att blockeras. Du kan också kontrollera sidkvaliteten på din Facebooksida.
Facebook värdesätter äkta och värdefullt innehåll. Om du fokuserar på att ge värde till målgruppen på ett etiskt sätt, kommer det förmodligen inte att straffas av Facebook.
Låg kvalitet på landningssidan
När du skapar annonser, går Facebook inte bara igenom själva annonsen, utan de skannar också av sidan (landningssidan) som du har länkat till i annonsen. Detta gör Facebook för att säkerställa att din landningssida också följer Facebooks riktlinjer. Om landningssidan som du har länkat innehåller en eller flera av punkterna nedan kommer landningssidan att ha en låg kvalitet, och din annons kan bli flaggad, eller så kan ditt konto stängas ned.
För många popup-fönster eller distraktioner på din landningssida
Sidan innehåller inte tillräckligt med information
Upprepande innehåll (spammig)
Innehåll som är vilseledande eller som inte matchar annonsens innehåll
Dålig funktionalitet och trasiga länkar på landningssidan
Foton och video på landningssidan har låg kvalitet.
Det låter kanske strikt, men kom ihåg att det också är för ditt bästa, att besökaren ska få en sån bra upplevelse av din annonsering som möjligt. För om landningssidan verkar vara förvirrande eller har låg kvalitet, är besökarna ändå inte intresserade.
Annonser som har låg kvalitet
Om dina annonser innehåller låg kvalitet, kan Facebook uppfatta dig som irrelevant. Kvaliteten bedöms utifrån både text, bilder och video i annonserna.
Det är också möjligt för mottagaren av annonsen att dölja eller rapportera annonserna. Om detta händer för många gånger påverkar det annonsernas kvalitet – och kvaliteten på ditt annonskonto.
Obetalda fakturor
Om du ofta har obetalda fakturor eller problem med betalningsmetoder kan Facebook uppfatta detta som en röd flagga. I dem flesta fall så fryses ditt kontot tillfälligt om du har problem med betalningsmetoden, och aktiveras igen så snart problemet är löst. Om detta är något som ofta händer i motsatt riktning kan Facebook blockera ditt annonskonto.
Läs här hur du optimerar dina facebook annonser effektivt
Vill du ha tips & feedback?

Mattias Lax
VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1 miljard.
