fbpx

Ska vi ta en virtuell kaffe?

Därför är PS5 och Sonys marknadsstrategi genialisk



Varför är PS5 så extremt populärt? Vad är det som gör att folk köar för att få tag i ett Playstation 5?

Att marknadsföra sitt varumärke är en viktig del för många företag. När det utförs på rätt sätt, kan marknadsföring av ens varumärke göra att du får perspektiv som ger värde till att du kan fatta tydliga och konsekventa beslut i alla aspekter av ditt företag, från produkt till marknadsföring.

Många lägger mycket tid, energi och pengar på att ta reda på exakt vad ditt varumärke representerar och vad ditt varumärke behöver stå för till en konsument eller kund.

En del varumärken behöver bygga ”branding” istället för att fokusera på produkt. Men de flesta verksamheter borde fokusera mer på produkt än varumärke.

Som tex Sony gör.



SONY har producerat en av de hetaste produkterna, Playstation 5. PS5 är en produkt som har sålt slut i varje butik över hela landet inom några minuter. Och förväntas så småningom sälja över 7,5 miljoner enheter i slutet av räkenskapsåret, bara i USA i år. Men SONY gör också en hel del andra produkter. Såsom TV-apparater, kameror och telefoner. Och de har ju till och med sin egen musikproduktion, Sony Music Entertainment, som är en utav de fyra största i världen.



Men när du tänker på SONY, vad tänker du på då? Vad säger varumärket SONY dig egentligen? Det är nog inte så tydligt som man vill att det ska vara.



När du funderar på att köpa PS5, då tänker du nog på hur roligt du kommer ha när du spelar alla spel till konsolen, hypen bakom utgåvan av PS5, eller kanske till och med bara att få tag i den senaste tekniken. Och här ser man tydligt att ”branding” aspekten av varumärket Sony försvinner nästan helt. För ser du detta som framgångsrik branding av varumärket Sony? Inte mycket va? Utan man fokuserar på att marknadsföra produkten Playstation 5 istället för varumärket Sony.

Likaså Apple. De har ett liknande koncept kring varumärke och produkt. Du kanske associerar Apple med vacker design och teknik som ligger i framkant. Men om du tänker på deras varumärke genom åren, så är Apple en blandning av kvalitet, kultur, design och funktion, vilket Apple inte behöver skriva hela tiden på Instagram eller andra sociala medier. Apple kommunicerar genom sin produkt och genom att visa (i media och PR) att de verkligen förstår konsumenternas önskemål och behov.


I många fall gör produkt och service brandingen åt dig. I andra fall är kulturell relevans i centrum. Och när ditt varumärke är framgångsrikt, då försvinner all marknadsföring och ger plats för kunden att uppleva din produkt och sköter marknadsföringen åt dig. Jag köper inte nästa upplaga av Playstation eller iPhone för att den förra kom i en snygg förpackning, eller för att jag såg smart marknadsföring om produkten. Jag köper den för att jag tycker om att använda produkten och tekniken i den.


Man älskar inte branding, man älskar varumärket.


För att summera: Spendera tid på branding. Men överjobba inte brandingen så att det distraherar dig OCH din konsument från målet att bygga varumärket i ditt företag. Jobba med att få din produkt eller tjänst i händerna på de människor som vill ha din produkt/tjänst, och att få dem att komma tillbaka för mer.



Vill du ha hjälp att bygga varumärke? Ta kontakt här 🙂


Vill du veta mer om ML Webbyrå? Klicka här 🙂







Dela med någon som kommer gilla detta

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
Epost

Endast 3 månaders bindningstid

Är man inte nöjd med det jobb som utförs av ML Webbyrå, så ska man heller inte behöva känna sig låst och bunden till långa och krångliga avtal. 

Gratis samtal som kommer boosta din verksamhet!

Har du ingen digital strategi för eran verksamhet idag så är detta samtal guld värt!

Det finns ingen skyldighet för dig att köpa några av  tjänsterna som ML Webbyrå har.

Mattias @ ML Webbyrå

Vill du ha hjälp med marknadsföring?

E-handelslösningar marknadsföring GDPR

Vill du veta mer om ML Webbyrå?

Endast 3 månaders bindningstid

Är man inte nöjd med det jobb som utförs av ML Webbyrå, så ska man heller inte behöva känna sig låst och bunden till långa och krångliga avtal. 

Gratis samtal som kommer boosta din verksamhet!

Har du ingen digital strategi för eran verksamhet idag så är detta samtal guld värt!

Det finns ingen skyldighet för dig att köpa några av  tjänsterna som ML Webbyrå har.

Mattias @ ML Webbyrå

Fler inlägg