Användningen av sociala medier 2021 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person 3 timmar per dag på sociala medieplattformar som Facebook och Instagram. Vilket gör att det har blivit viktigare för din verksamhet att synas i sociala medier. Därför behöver din verksamhet fokusera på marknadsföring i sociala medier och utveckla en digital marknadsföringsplan.

Marknadsföring på sociala medier görs genom att lägga ut relevanta inlägg (organisk marknadsföring), eller annonsering på dem populära sociala plattformar som finns tillgängliga idag. Varje företag kan skapa en bred organisk räckvidd genom att skapa ett företagskonto gratis, på alla eller någon utav de sociala plattformar som finns. Vilket gör att marknadsföring på sociala medier är en utav de mest praktiska och mest effektiva formerna av marknadsföring som finns idag.

Vilka är fördelarna med marknadsföring på sociala medier för ett företag? Varför är det nödvändigt för företag i alla storlekar att synas på sociala medier 2021? Låt oss dyka in i sex av de främsta anledningarna att ha en digital marknadsföringsplan för sociala medier.




1. Praktiskt och ekonomiskt

Att etablera en närvaro på social medier är gratis. Det som gör digital marknadsföring så populärt bland företag är att vem som helst kan starta en Facebooksida eller ett Instagram-konto. Och på egen hand och börja publicera innehåll omedelbart. Du kan också betala plattformen (betald annonsering) vilket gör att du ökar räckvidden för ditt varumärke till dina valda målgrupper som du valt att visa annonser till.




2. Nå ut till en potentiell kundgrupp i sociala medier 2021

Facebook har miljarder användare runt om i världen och tusentals datapunkter som man kan mäta, analysera och optimera mot. Eftersom de flesta spenderar mer tid på sociala medier, kan du använda dessa plattformar som en marknadsföringskanal för ditt företag. Vilket gör att du kan nå fler potentiella kunder och skapa varumärkesmedvetenhet.

Att ha organisk räckvidd på sociala medier med i sin marknadsföringsplan, gör det möjligt för företag att förse sig med en bra kundbas. Man kan ge värdefull information i form av utbildande material, företagsevenemang och erbjudanden utan att investera i betald annonsering.

Men tråkigt nog, så har organisk räckvidd nått sin botten på Facebook och Instagram. Dvs det är svårt att få bra spridning idag på ens relevanta inlägg. Men det finns ny information som visar att använda hashtags på Facebook kan vara ett sätt att få gratis organisk räckvidd. Har du provat detta för att se om det ger mer räckvidd för dig?





3. AI i sociala medier

Facebook och Instagram har AI funktioner för att söka efter målgrupper med relevanta intressen för din produkt eller tjänst.

Ett exempel: En användare gör en sökning om att ta ett lån till husköp i sin webbläsare. Facebook kan då fånga upp dessa uppgifter och låta dig visa annonser till de som är intresserade av att ta lån för husköp. Och eftersom Facebook äger Instagram är den här funktionen tillgänglig på båda plattformarna.

När man investerar i en digital marknadsföringskampanj för annonsering, riktar man annonserna till en vald kundgrupp, som är intresserad av din produkt eller tjänst för att göra kampanjen så kostnadseffektiv som möjligt.





4. Stor källa till information

Sociala medieplattformar är en plats där människor uttrycker sina bekymmer eller feedback om livet, produkter och tjänster. Att använda dessa plattformar som ett verktyg för att samla in information om kunders förslag och feedback, är ett praktiskt sätt att lära sig mer om aktuella trender och marknadens behov. Att följa och gå med i Facebook grupper eller Instagram hashtags relaterade till din bransch, kan generera marknadsförings- och produktidéer som hjälper till att utöka befintliga produkter/tjänster som är baserat på specifik kunddriven data.





5. Samarbeten i sociala medier

Influencers som promotar produkter har stadigt ökat på de sociala plattformarna. Med en influencer som visar upp din produkt, så finns det potential att nå ut till nya potentiella kunder inom din nisch. Att bygga samarbeten med influencers, kan göra så att ditt företag kan blomstra.

Data från 2020 har visat att det finns mer förtroende för micro influencers. Micro influencers är de som har hyperspecifika följare på sin/sina sociala plattformar. Och att starta ett samarbete med micro influencers är en bra början, då dem är billigare att samarbeta med.




6. Feedback och recensioner

Med den ökade interaktionen på sociala medier, har det blivit allt lättare att dela positiv feedback från kunder med sin kundgrupp. Att dela dina kunders erfarenheter av dina produkter/tjänster som ofta kallas ”social proof”, är viktigt för att omvandla en potentiell kund till en kund.



Att ha en marknadsföringplan för dina social medier 2021, är nödvändig för att din verksamhet ska kunna gå om dina konkurrenter. Med ökningen av information som finns att tillgå på nätet, har marknadsföring på sociala medier blivit en av dagens mest använda reklamplattformar.




Mer läsvärt

PS5 marknadsföring

Därför är PS5 och Sonys marknadsstrategi genialisk

Varför är PS5 så extremt populärt? Vad är det som gör att folk köar för att få tag i ett Playstation 5? Att marknadsföra sitt varumärke är en…

hand 5 marknadsföringstips

5 marknadsföringstips 2021

Marknadsföringstips som verkligen fungerar 2021! Har eran verksamhet funnits ett tag och er marknadsföring har stagnerat, oavsett vad ni än provar? Är ditt företag en ny verksamhet som…

sociala medier 2021 marknadsföring

Sociala medier 2021, därför ska du marknadsföra dig där

Användningen av sociala medier 2021 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person…

Digital marknadsföring 2021

Varför är det så viktigt med digital marknadsföring 2021?

Digital marknadsföring 2021 har blivit något alla verksamheter börjar fokusera mer på. För några år sedan var marknadsföring på nätet ett verktyg som bara stora företag och etablerade…

trafik hemsida

Hur man får mer trafik till sin hemsida, GRATIS!

Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan? Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan…

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge…

rea och rabatter för e-handel

Hur ofta ska man ha rea och rabatter?

Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro-…

kvitto från facebook

Hur man laddar ner kvitton från Facebook

När du spenderar pengar på Facebook annonsering, kommer du att kunna ladda ner kvitton för dina transaktioner. Där får du information om hur mycket du har spenderat, vad…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När…

annonsering

Varför regler av Facebook annonsering blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du…