Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML och kodning, så kommer här ett tips på hur du installera din Facebook Pixel för att kunna spåra din trafik på hemsidan, utan att skriva en rad kod!

Facebook har nu gjort det möjligt att ställa in pixelhändelser utan att behöva programmera. För närvarande gäller detta endast standardhändelser.

Vad är standardhändelser för Facebook Pixeln?

En standardhändelse, är åtgärder som äger rum på din webbplats. Standardhändelser är fördefinierade av Facebook. Det betyder att Facebook redan har skapat dessa händelser åt dig, som du kan klistra in i webbplatsens kod. En standardhändelse kan vara att någon besöker din hemsida, som då registreras som en sidvisning (standardhändelse).

Med det nya konfigurationsverktyget kommer du nu att kunna ställa in dessa händelser utan att gå in på kodningen av webbplatsen. Allt du behöver göra är att infoga själva pixeln, som är en färdigskriven kod.



Exempel på standardhändelser:

Lägg till betalningsinformation

Lägg till i kundvagn

Lägg till i önskelista

Köpa

Sök

Påbörja provperiod (trial)

Lämna in ansökan

Prenumerera



Hur man ställer in standardhändelser i Facebook Pixel

För att kunna ställa in händelser, så förutsätter det att du redan har installerat Facebook pixeln på din hemsida. När du är klar med det kan du ställa in händelser med konfigurationsverktyget.

Gå till business.facebook.com

Gå vidare till Event Manager till vänster i menyn

Välj den pixel du vill använda (har du bara en så syns den direkt framför dig)

Under Pixelns namn, klicka på Inställningar

Scrolla ned tills du hittar Konfiguration av händelse, klicka på Öppna konfigurationsverktyget för händelser.

Ange din URL (hemsideadress) och klicka på Öppna webbplats.

Din hemsida öppnas och nu kan du börja välja vad du vill börja följa vad dina besökare gör på din hemsida.

Standardändelser som inte har föreslagits kan du lägga till på egen hand.

Om du väljer Spåra ny knapp i den lilla rutan som nu visas på hemsidan, så kommer Facebook att hitta alla klickbara platser på din hemsida. Välj önskad knapp och vilken händelse den går under. När du är klar klickar du på Bekräfta.

Välj Spåra en URL (landningssidan), ange URL och önskad åtgärd. Välj sedan bekräfta.

När du har angett önskade händelser klickar du på Slutför konfiguration.

Mer läsvärt

PS5 marknadsföring

Därför är PS5 och Sonys marknadsstrategi genialisk

Varför är PS5 så extremt populärt? Vad är det som gör att folk köar för att få tag i ett Playstation 5? Att marknadsföra sitt varumärke är en…

hand 5 marknadsföringstips

5 marknadsföringstips 2021

Marknadsföringstips som verkligen fungerar 2021! Har eran verksamhet funnits ett tag och er marknadsföring har stagnerat, oavsett vad ni än provar? Är ditt företag en ny verksamhet som…

sociala medier 2021 marknadsföring

Sociala medier 2021, därför ska du marknadsföra dig där

Användningen av sociala medier 2021 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person…

Digital marknadsföring 2021

Varför är det så viktigt med digital marknadsföring 2021?

Digital marknadsföring 2021 har blivit något alla verksamheter börjar fokusera mer på. För några år sedan var marknadsföring på nätet ett verktyg som bara stora företag och etablerade…

trafik hemsida

Hur man får mer trafik till sin hemsida, GRATIS!

Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan? Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan…

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge…

rea och rabatter för e-handel

Hur ofta ska man ha rea och rabatter?

Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro-…

kvitto från facebook

Hur man laddar ner kvitton från Facebook

När du spenderar pengar på Facebook annonsering, kommer du att kunna ladda ner kvitton för dina transaktioner. Där får du information om hur mycket du har spenderat, vad…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När…

annonsering

Varför regler av Facebook annonsering blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du…