En vältestad facebookstrategi som visar

Hur man garanterat får mer försäljning och leads med Facebook Ads

Vi vet att det heter för Meta, men än så länge verkar alla fortfarande säga Facebook.

En vältestad facebookstrategi som visar

Hur man garanterat får mer försäljning och leads med Facebook Ads

Vi vet att det heter för Meta, men än så länge verkar alla fortfarande säga Facebook.

Vad gör vi för dig?

  • Vi driftar, hanterar och skapar nya annonser för din facebook annonsering
  • Vi planerar annonskoncept genom vår unika process i ditt annonskonto
  • Vi utför en grundlig marknadsanalys (vi kallar den 4D) för att hitta vinnande annonskoncept
  • Vi hanterar all copy som behövs för annonseringen (copy i creatives, rubriker samt body copy)
  • Skickar storyboards till ditt team (eller dina samarbetspartners) om hur man ska filma annonserna.
  • Vi redigerar det material vi får skickat till oss och gör det redo för Facebook annonsering

5 snabba om Facebook ads

När du anställer en person för att hantera facebook annonsering, så anställer du en person, som har en spetskompetens: Facebook annonsering. Problemet är bara att när denna personen slutar och skaffar en ny anställning någonstans, så måste du börja om från scratch igen.

När du anlitar en byrå, så “anställer” du ett helt team som har en rad olika expertområden, som har flera års erfarenhet tillsammans inom Facebook ads.

Vi på ML Webbyrå har system och processer som gör att vi kan applicera våra strategier och processer på vilken bransch som helst. Vilket ger våra kunder den avkastning de är nöjda med.

Den som säger att Facebook ads inte fungerar längre, är någon som antingen inte har en aning hur man hanterar Facebook annonsering. Eller så har de tidigare blivit blåsta och lurade av byrå/byråer eller marknadsförare. Vilket såklart är tråkigt att ägare ska bli utsatta för.

När man hanterar marknadsföring på Facebook på rätt sätt, så kan Facebook vara ett riktigt kraftigt verktyg för lead generering och kundförvärv.

Facebook är en kall trafikkälla, i och med det så har företag möjlighet att nå flera miljoner personer som aldrig hört om ditt företag förut.

Hemligheten ligger i den sk Facebook pixeln, som är spårningskoden för Facebook och Instagram, som man lägger in på sin hemsida för att samla data som man använder för att göra datadrivna beslut på.

Facebook pixeln är, om inte världens bästa, så är den iaf i topp den mest avancerade marknadsförings algoritmen som finns.

Genom att använda algoritmen till sin fördel, ha knivskarp direkt respons copy, väl genomtänkta creatives (bilder/filmer), strategiskt optimerade kampanjer, så ligger Facebook annonsering fortfarande i topp på att vara den mest effektiva plattform att ge nya kunder, jämte med Google.

Vad det kostar att annonsera på Facebook är olika för varje verksamhet. Priset du betalar för facebook annonsering kommer att vara beroende på dessa olika faktorer:

  • Din marknads storlek: Om det är 10 000 personer i din marknad eller 1 000 000, så kommer din budget att vara olika.
  • Affärsmål: Om du vill få 10 eller 1000 nya försäljningar per dag, så kommer din budget att vara olika.
  • Konkurrensen i din marknad: Om din marknad är mättad och har fullt med konkurrenter som erbjuder samma produkter/tjänster i samma prisnivå som du kontra mot att din marknad knappt innehåller några konkurrenter, så kommer din budget att vara olika.

Vi vet att det inte finns någon “one size fits all” mall som passar alla företag. Utan det vi gör är att vi skräddarsyr hela upplägget för varje företag vi samarbetar med. Så vår prissättning bestäms utefter alla olika aspekter och krav inom din verksamhet och bransch du är i.

Var försiktig med byråer som säger att Facebook kostar ett visst belopp, för där är chansen stor att de inte vet vad som krävs för att vara framgångsrik på plattformen Facebook.

Detta beror helt på en del olika faktorer. Till exempel om du redan har trafik till din e-handel och har en hälsosam konverteringsfrekvens, så behöver vi troligtvis inte göra några ändringar.

Men om vi anser att det kan behövas en del puts och studs på sidan (som ex hastighetsoptimering eller lägga till mer innehåll) som potentiellt förbättrar hemsidans prestanda, så skulle du nog gladeligen gå med på att göra de ändringarna va?

Facebook annonsering funkar för majoriteten av verksamheter, om det görs rätt dvs.

Facebook har en del förbjudna och en del områden som är strikta att göra annonsering på. Du kan hitta dem på deras policy sida här: https://transparency.fb.com/sv-se//policies/ad-standards/

Detta är inget säljsamtal.

Varje gång din byrå eller du skalar upp din Facebook annonsering, så har du säkert märkt att:

Din ROAS går i botten (dvs du ser mindre vinst på det du spenderar),

CPL (kostnad per lead) och CPA (kostnad per nyförvärvad kund) går i taket,

Vilket gör att din investerade annonsbudget är så gott som slut.

Detta gör att man är mer än gärna slänger ut datorn genom fönstret.

Så du minskar din annonsbudget pga att din ROI i princip är nästintill obefintlig.

Allt detta gör att du inte når dina tillväxtmål och du har nu avstannad eller i värsta fall minskad tillväxt.

Men var bara lugn, vi kommer att avslöja det snabbaste, enklaste och det mest säkra tillvägagångssättet för dig att få så många kunder som möjligt via Facebook ads.

Ok så hur tar man sin annonsering till nya nivåer?

Detta är inget säljsamtal.

Skatten till en framgångsrik Facebook annonsering innehåller:

  • Lägre CPMs
  • Lägre CPC
  • Lägre CPA
  • Samt hög ROC! (Return on capital)

Om man uppnår alla ovanstående punkter kan man skala upp sin annonsering och fortfarande vara lönsam.

Så att din verksamhet kan börja tjäna pengar och skala upp.

Vi tänker att varför inte förklara några tips så att du kan få en lyckad annonsering.

Så på med fokusbrillorna, och scrolla ned för att läsa om hur du kan på ett så simpelt sätt som möjligt få en lönsam försäljning på dina Facebook ads.

Steg 1: Det första och största felet man gör med sin Facebook annonsering är…

Att man lägger alldeles för mycket fokus på att få till bilden för annonsen.

Man hör ofta att “vi måste få bilden att poppa så den syns!”.

Och när man lägger för mycket fokus på bilden, så begår man en utav de största misstagen i annonsering.

Dvs att man gör annonser som ser ut som…. annonser!

Så steg 1 är alltså att inte göra sina annonser så att de ser ut som annonser.

Istället, gör dina bilder så att de liknar bilder som folk redan konsumerar på Facebook.

Annars kommer du aldrig slå igenom bruset och skepticismen som är på plattformen, för att få dina potentiella kunders uppmärksamhet.

Gör man detta, så “kliar” man algoritmernas rygg och får facebook pixeln att jobba till sin fördel.

Fördelarna man får är:

  • Bättre placeringar för dina annonser
  • Bättre annonsutrymme (tex synas på bättre tider för din målgrupp)
  • Lägre CPM som gör att du får billigare trafik
  • Högre kvalité på trafiken till din sida
  • Fler besökare i “köp läge”
  • Samt högre ROC (Return on capital)

Detta leder oss in till steg 2 som du bör göra…

Steg 2: När det kommer till att välja målgrupp, så är Facebooks algoritm smart

Den är otroligt smart.

Låt algoritmen jobba och hjälpa dig att hitta rätt kunder.

Men de flesta som optimerar Facebook annonsering, krånglar till det alldeles för mycket.

Det är som att de får OCD och måste pilla på alla knappar och inställningar som finns i Ads manager…

för har du någon gång hållit på och optimerat Facebook ads, så vet du hur mycket inställningar det finns…

som gör att dina annonser antingen flyger eller störtdyker av för mycket optimering.

Lägg mer fokus på steg 3…

Steg 3: Den sista pusselbiten

Detta är den hemliga ingrediensen.

Och det är hur du formulerar din annonstext.

Japp, vi pratar om din copy/text i dina Facebook ads.

När du formulerar dig rätt med text i din Facebook annonsering, blir allt billigare.

Oftast, väldigt mycket billigare.

  • CPMs går ner
  • Din kostnad per klick (CPC) går ner
  • Leads blir billigare
  • Kostnaden för att få en ny kund går ner

I och med att allt detta blir billigare, så tjänar du mer.

Men tänk på att hålla annonstexten enkel.

Använd inte ord som gör att man måste tänka extra för att förstå vad som menas.

Fyll din annonstext med engagerande och intressanta meningar.

Fokusera på att vara annorlunda, ovanlig och dramatisk!

Nu tänker du säkert “dramatisk, det är väl lite å ta i?”

Dina annonser tävlar inte bara mot dina konkurrenter, utan även mot videos där hundar bär skor.

För allt det egentligen handlar om är…

Detta är inget säljsamtal.

Allt handlar om uppmärksamhet

Det är en galen värld där ute.

Det är ett konstant krig om att få uppmärksamhet.

Det är därför viktigt att fokusera på vad det är som drar uppmärksamhet.

Men det de flesta inte vet är…

om du får psykologin fel i din annonsering, så kommer du inte kunna skapa creative eller annonstext heller.

“Men min verksamhet och kunder är annorlunda, så att tänka så funkar inte i min bransch.”

Vi kan lova att det funkar även för din verksamhet och kunder.

Oavsett prisnivå eller produkt/tjänst, så funkar detta.

Det är faktiskt bara en handfull av smarta strategier som vi använder för att öka försäljning till våra kunder.

Och många annonsörer undrar “varför man inte får sina annonser att fungera?”

Detta är inget säljsamtal.

GRATIS PDF GUIDE

Använd detta bevisade “Beyond-ROAS” system i din annonsering för att nå ny nivå av lönsamhet varje månad

Strategier för Facebook som låser upp kundgrupper och personer i köpläge på 30 dagar eller mindre.