Facebook annonserings regler har blivit hårdare
På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I synnerhet har de blivit strängare på användningen av Facebooks varumärkesresurser i annonsering. Det vill säga användningen av Facebooks-logotyper, namn eller annat i annonstext, målsidor etc. (gäller även Instagram och andra Facebook ägda företag). Här nedan kommer en lista på Facebooks varumärkesresurser och vilka regler som gäller kring dessa.
Lista på varumärkesresurser:
Varumärkessamarbete
Användning av varumärken i Facebook annonsering
Upphovsrätt och varumärken
Varumärkessamarbete
Du får inte annonsera innehåll som föreslår stöd från eller samarbete med Facebook.
Om du skapar innehåll som kan visas som ett samarbete med Facebook kommer annonsen inte att godkännas.
Användning av varumärken i Facebook annonsering
Hur du skildrar eller hänvisar till Facebook är också viktiga faktorer. Till exempel får annonser inte markera Facebook-märket på ett sätt som gör varumärket till det mest framträdande inslaget i annonsinnehållet.
Du får inte heller använda Facebook-logotyper i andra format än de som Facebook själv har gett tillstånd till. Du kan inte sträcka bilden, lägga till egna animationer eller effekter etc.
Exempel på vad man får och inte får göra från Facebook själv:
✔️ Visa alltid “Facebook” i samma teckenstorlek och som texten omger den.
✔️ Använd alltid versaler i ordet “Facebook” (och andra Facebook-företag).
❌ Facebook-varumärket i pluralform, förkortat till “FB” eller böjt som verb.
❌ “f-sign” eller Facebook-logotyperna istället för ordet “Facebook” i annonstexten.
❌ Det är inte ok att ha Facebook-företagets logotyp i en annons.
Upphovsrätt och varumärke
Du får inte använda andra upphovsrätt och varumärken som är så lika att de kan skapa förvirring. Du måste använda de logotyper som Facebook själv har tillgängliga och som är den senaste uppdaterade versionen. Detta gäller både annonser, bilder och målsidor. Facebooks-logotyper kan du ladda ner här nedanför genom att följa länken.
Gå till Facebooks varumärkesresurser här
Läs här hur du optimerar dina facebook annonser effektivt
Vill du ha tips & feedback?
Mattias Lax
VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1 miljard.