annonsering

Facebook annonserings regler har blivit hårdare


På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I synnerhet har de blivit strängare på användningen av Facebooks varumärkesresurser i annonsering. Det vill säga användningen av Facebooks-logotyper, namn eller annat i annonstext, målsidor etc. (gäller även Instagram och andra Facebook ägda företag). Här nedan kommer en lista på Facebooks varumärkesresurser och vilka regler som gäller kring dessa.

Lista på varumärkesresurser:

Varumärkessamarbete

Användning av varumärken i Facebook annonsering

Upphovsrätt och varumärken




Varumärkessamarbete

Du får inte annonsera innehåll som föreslår stöd från eller samarbete med Facebook.

Om du skapar innehåll som kan visas som ett samarbete med Facebook kommer annonsen inte att godkännas.



Användning av varumärken i Facebook annonsering


Hur du skildrar eller hänvisar till Facebook är också viktiga faktorer. Till exempel får annonser inte markera Facebook-märket på ett sätt som gör varumärket till det mest framträdande inslaget i annonsinnehållet.

Du får inte heller använda Facebook-logotyper i andra format än de som Facebook själv har gett tillstånd till. Du kan inte sträcka bilden, lägga till egna animationer eller effekter etc.


Exempel på vad man får och inte får göra från Facebook själv:

✔️ Visa alltid “Facebook” i samma teckenstorlek och som texten omger den.

✔️ Använd alltid versaler i ordet “Facebook” (och andra Facebook-företag).

❌ Facebook-varumärket i pluralform, förkortat till “FB” eller böjt som verb.

❌ “f-sign” eller Facebook-logotyperna istället för ordet “Facebook” i annonstexten.

❌ Det är inte ok att ha Facebook-företagets logotyp i en annons.



Upphovsrätt och varumärke

Du får inte använda andra upphovsrätt och varumärken som är så lika att de kan skapa förvirring. Du måste använda de logotyper som Facebook själv har tillgängliga och som är den senaste uppdaterade versionen. Detta gäller både annonser, bilder och målsidor. Facebooks-logotyper kan du ladda ner här nedanför genom att följa länken.

Gå till Facebooks varumärkesresurser här

Läs här hur du optimerar dina facebook annonser effektivt

Vill du ha tips & feedback?

Mattias Lax

VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1 miljard.

Detta är inget säljsamtal.

Mer läsvärt

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du kan fortsätta sprida ditt budskap med din annonsering. Om du fortfarande känner dig osäker eller vill veta mer om hur du säkerställer att du följer Facebooks regler,…

Hur fungerar Google Ads

Hur fungerar Google Ads?

När du söker på Google, har du säkert märkt de översta resultaten som är markerade med ordet “Annons”. Dessa resultat kommer från Google Ads, Googles annonseringsplattform. Men hur fungerar egentligen Google Ads? Låt oss dyka ner i detaljerna. Vad är Google Ads? Google Ads är en online-annonseringsplattform som tillåter företag att visa sina annonser till…




Similar Posts