5 snabba om Google ads
Detta är inget säljsamtal.
Varje gång du eller din byrå ökar budget så sker detta:
Din ROAS går i botten (dvs du ser mindre vinst på det du spenderar),
CPL (kostnad per lead) och CPA (kostnad per nyförvärvad kund) slår i taket.
Dina vinstdrivande kampanjer blir icke vinstdrivande längre.
Men hur är detta möjligt, är det inte så man gör när man skalar upp?
Du minskar din annonsbudget pga att din ROAS är på “break even” eller till och med obefintlig.
Allt detta gör att du inte når dina tillväxtmål och du har nu en avstannad eller i värsta fall minskad tillväxt.
Detta är inget säljsamtal.
Svårt att nå dina tillväxtmål? Då har vi skatten till dig
Att ha en hälsosam tillväxt och samtidigt skala upp sin annonsering är inte alltid så enkelt som det låter.
Men vill du prova själv? eller kanske bli mer påläst så att din nuvarande byrå inte säger en massa saker utan att du vet vad de menar?
Så att din verksamhet kan börja tjäna pengar och skala upp.
Vi tänker att varför inte förklara några tips så att du kan få en lyckad Google annonsering.
Dessa tips kommer garanterat att:
Så på med fokusbrillorna, och scrolla ned för att läsa om hur du kan på ett så simpelt sätt som möjligt få en lönsam försäljning med din Google annonsering.
Detta är inget säljsamtal.
Steg 1: De flesta gör helt fel när de kör Google ads
Det första de flesta gör är att:
Man hittar några sökord och slänger in dem i samma kampanj.
“Finansiell rådgivare i stockholm”, “Finansiell planerare i stockholm”, “Ekonomsik planerare i stockholm”… de sökorden kör vi på!
Det kanske ser bra ut, men detta är det sämsta och snabbaste sätt att dränera din annonsbudget.
Så vad ska man göra för att få det att funka?
Jo man kallar det S.K.A.G = single keyword ad group.
S.K.A.G är alltså när man har bara ett sökord i varje annonsgrupp.
Därefter skriver man en superspecifik annonstext för just det sökordet.
Det är extremt mycket jobb, men det lönar sig!
Men varför ska man göra så här?
Det är för att det ger din potentiella kund den absolut bästa upplevelsen.
För att det är exakt vad de sökte på!
Fördelarna med S.K.A.G är:
Men det finns ett problem…
Många byråer är “ok” på vad de gör. En del byråer är bra, men några få är Elit.
Gör man ett “ok” jobb så blir det, “ok”.
Deras kampanjstruktur är “ok”.
Deras sökordsstruktur är “ok”.
Deras budstrategi “ok”.
Och deras annonstext är “ok”.
Men problemet är att ha en “ok” betald marknadsföring räcker inte längre.
Konkurrensen är hårdare än någonsin online.
Vilket gör att man måste ha stenkoll för att kunna göra vinstdrivande strategier för inte bara Google ads, utan också hela sin digitala strategi.
Vilket leder oss in på steg 2…
Detta är inget säljsamtal.
Steg 2: Man försöker sälja direkt på annonsen.
Vilket är typ omöjligt att göra. Det går men det är inte lönsamt.
Din annons har en uppgift, och det är att driva uppmärksamhet så att den får klick.
För idag finns det mer saker än någonsin som distraherar folk.
Man är bara ett klick ifrån att se kattvideos eller veckans ihopklipp av fails.
Så att göra som alla andra gör att man smälter in i mängden.
Men vad ska man göra då? Var unik!
Lättare sagt än gjort eller hur?
Så det betyder ingen mer annonstext i stil med:
“Vi har 40 års erfarenhet…”
“Vi har det största utbudet med de bästa priserna…”
Steg 3: Det är inte hur du frågar om någon vill köpa, det är när du gör det
Som vi tidigare nämnt så är annonsörer nästan besatta att sälja direkt på annonsen.
De tror att alla vill ha det de säljer.
“Kom och köp våra produkter!”, “Vi har det största utbudet!”, “Vi har den bästa servicen”…”Köp köp köp!”
Det är lite som att gå fram till en främling och fråga om de vill gifta sig med en. Högst troligt kommer personen i fråga tycka att du är knäpp och aningen rubbad.
Och man vill ju inte ha en knäpp eller rubbad marknadsstrategi, eller hur?
Och många annonsörer undrar “varför man inte får sina annonser att fungera?”
Detta är inget säljsamtal.
GRATIS PDF GUIDE
10 byråhemligheter som markant ökar trafik, leads och försäljning med Google ads
