Google ads är en perfekt plattform att få nya kunder på för alla typer av verksamheter. Med olika kampanjtyper så når man potentiella kunder i: sökresultaten, shopping, video (youtube) och display nätverken (det är sidor som har en sektion där annonsörer får visa sina annonser på deras sida).
Man kan rikta sig till personer som aktivt söker efter en lösning på deras problem, och bara visa annonser specifikt till de personer som är i “köpläge” för just det sökordet.
Google ads kan börja driva försäljning redan från dag 1. Och kampanjerna visas ovanför sökresultaten där potentiellt fler klickar.
Att använda både Google ads och SEO kan ge dig en konkurrensfördel, genom att man får insikter i både organisk och betald trafik, vilket gör att man kan SEO optimera på lång sikt. Att ha ett flerkanaligt tillvägagångssätt är nyckeln till att slå dina konkurrenter.
Det finns några saker att ta hänsyn till när man analyserar vilka effekter Google ads och SEO har på varandra:
Ärligt talat så vet vi inte…än. Vi måste först prata med dig först.
Med Google ads kan man få in leads och försäljning rätt snabbt. Den största stenen att kliva över är att lista ut ett sätt att köra vinstdrivande Google ads och slå konkurrenter i din bransch/nisch.
Vi samkör våra Google ads kampanjer med landningssidor eller funnels som har hög konvertering. Har inte din sida/funnel hög konvertering idag? Då tror jag nog att du inte har något emot att vi även hjälper er med den biten också?
Detta beror helt på en del olika faktorer. Till exempel om du redan har trafik till din sida och har en hälsosam konverteringsfrekvens, så behöver vi troligtvis inte göra några ändringar.
Men om vi anser att det kan behövas en del puts och studs på sidan (som ex hastighetsoptimering eller lägga till mer innehåll) som potentiellt förbättrar hemsidans prestanda, så skulle du nog gladeligen gå med på att göra de ändringarna va?
Google ads funkar för majoriteten av verksamheter, om det görs rätt dvs.
Google har en del förbjudna och en del områden som är strikta att göra annonsering på. Du kan hitta dem i deras policy center: