Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan?
Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan som skapar mer försäljning?

Trafik är viktigt, men fortfarande en utmaning för många. Hur kan du sprida ordet av ditt varumärke, få den uppmärksamhet du behöver, utan att spendera lite eller inga pengar på annonsering, men samtidigt få mer trafik till hemsidan?

Lyckligtvis finns det många alternativ när det gäller att distribuera (sprida) ditt innehåll. Vilket ger dig många möjligheter att locka besökare till din hemsida. Här nedan kommer åtta sätt att öka trafiken till din hemsida.


Här nedan kommer 8 tips på hur du kan få mer trafik till din hemsida, gratis!


1. Sociala medier

Att vara aktiv på sociala medier är alltid ett bra sätt att driva trafik till din hemsida. Se till att vara där dina kunder är. Ju oftare du lägger upp innehåll med kvalité och värde, desto mer uppmärksamhet får du. Vilket också leder till att fler klickar in på din hemsida. Använd relevanta länkar i dina inlägg och uppmuntra dina fans/följare att klicka på dem. Kom också ihåg att placera en länk i bio, så att besökare enkelt kan hitta till din hemsida.


2. Blogginlägg

Att ha blogginlägg eller artiklar på din hemsida är ofta ett utmärkt sätt att locka trafik. En som besöker din hemsida kanske inte redo att köpa vid besöket. Då kan relevanta blogginlägg vara ett bra sätt att skapa ett förtroende för besökaren, samt låta de lära känna dig och dina produkter. På detta sätt ökar du också sannolikheten för att de kommer tillbaka till dig när de är redo att slutföra ett köp.


3. SEO – Sökmotoroptimering

SEO och blogginlägg är relaterade på många sätt, men SEO gäller även resten av din hemsida. Sökmotoroptimering handlar om att ordna alla sidor på hemsidan så att de är så sökvänliga som möjligt. Det betyder att du berättar för Google genom innehållet på dina sidor, är vad sökarna på Google letar efter. Om man inte sökordsoptimerar sin hemsida, så kommer du aldrig att synas för dina potentiella kunder. Med bra SEO kommer du att kunna visas organiskt i sökningar, utan att betala för din placering på exempel Google.


4. Nyhetsbrev och e-postlistor

Nyhetsbrev och e-postlistor är ett mycket bra sätt att generera trafik till din hemsida. För många verksamheter är e-postmarknadsföring givet medans andra tycker att det inte har någon effekt alls. E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de mest effektiva sätten att få trafik och till sin sida som skapar konverteringar (läs mer om konverteringar här). Att jobba med att skapa en e-postlista kan därför vara en bra strategi.


5. Uppmuntra till delning

Som företag är det ditt ansvar att uppmuntra till en handling. Uppmuntra att dela dina blogginlägg som tex om ”Hur man får mer trafik till sin hemsida gratis” till en vän som också behöver några tips idag, eller till en vän som behöver lite extra motivation med att komma igång med sin marknadsföring.


6. Samarbeten

Att hitta någon eller några att samarbeta med är också ett bra sätt att sprida budskapet om ditt företag för att öka trafiken till din hemsida. Samarbeten kan vara allt från att samarbeta med influencers, olika samarbeten med tävlingar, skriva ett gästinlägg/artikel hos andra företag, eller att ha en gästvlogg/podd hos någon inom din nisch. Genom att samarbeta med andra företag eller individer kommer du att kunna nå ut till nya, relevanta personer som kanske inte har hört talas om din verksamhet tidigare.  


7. Delta i forum och kommentarfält

Ett bra sätt att öka trafiken till din egen hemsida är att vara aktiv i forum och grupper. Genom att vara aktiv med att kommentera och delta i forum och grupper, får du också ökad uppmärksamhet mot dig. Detta gör att du kan nå ut till relevanta personer som inte känner dig tidigare, men som följer andra relevanta profiler, grupper eller forum. Att delta genom att dela dina kunskaper eller helt enkelt skapa en positiv stämning i kommentarfältet är aldrig fel.


8. Tävlingar

Det är ingen hemlighet att vi gillar att vinna. Det är kul att delta i tävlingar och vi delar gärna tävlingar vidare. Att köra tävlingar och gåvor är därför ett otroligt effektivt sätt att få mer uppmärksamhet och trafik. Med detta sagt kan denna trafik påverkas av mindre villiga människor att köpa – eftersom många ofta deltar för tävlingens skull. En bra tävling är ett bra sätt att få ökad varumärkesuppmärksamhet och trafik.


Sammanfattning

Det finns många sätt att locka besökare till din hemsida. Vilken marknadsföring som är bäst för dig har du kanske fått lite bättre grepp om nu. Den stora återkommande faktorn för ökad trafik är att vara aktiv . Du kan inte bara sitta och vänta på att någon kommer till din hemsida. Oavsett om det sker genom sociala media, nyhetsbrev eller tävlingar.



Mer läsvärt

PS5 marknadsföring

Därför är PS5 och Sonys marknadsstrategi genialisk

Varför är PS5 så extremt populärt? Vad är det som gör att folk köar för att få tag i ett Playstation 5? Att marknadsföra sitt varumärke är en…

hand 5 marknadsföringstips

5 marknadsföringstips 2021

Marknadsföringstips som verkligen fungerar 2021! Har eran verksamhet funnits ett tag och er marknadsföring har stagnerat, oavsett vad ni än provar? Är ditt företag en ny verksamhet som…

sociala medier 2021 marknadsföring

Sociala medier 2021, därför ska du marknadsföra dig där

Användningen av sociala medier 2021 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person…

Digital marknadsföring 2021

Varför är det så viktigt med digital marknadsföring 2021?

Digital marknadsföring 2021 har blivit något alla verksamheter börjar fokusera mer på. För några år sedan var marknadsföring på nätet ett verktyg som bara stora företag och etablerade…

trafik hemsida

Hur man får mer trafik till sin hemsida, GRATIS!

Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan? Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan…

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge…

rea och rabatter för e-handel

Hur ofta ska man ha rea och rabatter?

Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro-…

kvitto från facebook

Hur man laddar ner kvitton från Facebook

När du spenderar pengar på Facebook annonsering, kommer du att kunna ladda ner kvitton för dina transaktioner. Där får du information om hur mycket du har spenderat, vad…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När…

annonsering

Varför regler av Facebook annonsering blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du…