sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep



”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge värde i dina inlägg/innehållet du lägger ut. Ju mer värde du ger, desto mer engagemang kommer du att få i dina inlägg, vilket gör att du ökar räckvidden så att dina inlägg syns till fler. Men det finns även ett litet knep du kan ta till för att öka din räckvidd på dina inlägg på ett billigt sätt.

Sociala medier har blivit en plats där man försöker dela så mycket som möjligt. Och när man bara lägger ur material bara för att synas, så går kvaliteten ofta ned på innehållet.

Men många verksamheter anser att de inte har tid att skapa innehåll för att synas, vilket gör att deras varumärke får mindre räckvidd, mindre varumärkesmedvetenhet samt att försäljningen då går ned.



Ge värde och rätt budskap i ditt innehåll

I tron att ju mer innehåll man lägger ut, desto mer synlighet får man. Och man börjar skapa mycket innehåll, och har dagliga uppdateringar. Men oftast slutar det med att ens innehåll bara är kvantitet och inte innehåller någon kvalitet. Innehåll som har dålig kvalitet, ger mindre räckvidd och engagemang, och därmed mindre försäljning.




Minst ett budskap varje vecka i dina sociala medier

Försök att synas minst en gång i veckan i dina sociala medier. Det kan vara en video, en artikel/blogginlägg eller en bild. Så länge det finns innehåll som faktiskt har god kvalitet och ger värde till dina följare/kunder. 

Du tar sedan innehållet du skapat, och använder det som en annons på Facebook och på Instagram, du visar annonsen för dem som redan känner dig och är inom din målgrupp, dvs dina följare på din sida.

När du publicerar ett organiskt inlägg på Facebook, så ser ca 1-3% ditt inlägg av dem som gillat/följer din sida.

Prova att marknadsföra ditt innehåll med en annons. Testa att köra innehållet som en annons i en vecka på en liten budget. Om du till exempel publicerar videon, artikeln eller bilden på en måndag som ett vanligt inlägg, sedan på tex tisdag, gör du en annons av innehållet så att den visas till alla dina följare i en vecka. Det gör att den tid du lagt ned på ditt innehåll, nu kommer att visas till alla dina följare.

Sedan kan du göra en ny annons med nästa typ av innehåll nästa vecka. Du kan också skicka innehållet till din e-postlista, dela det på andra sociala medier, för att få personerna som verkligen känner dig och ditt varumärke, att se innehållet du har skapat. 

Läs Facebooks annonsriktlinjer innan du annonserar – Läs dem här

Vill du ha tips & feedback?

Mattias Lax

VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1 miljard.

Detta är inget säljsamtal.

Mer läsvärt

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du kan fortsätta sprida ditt budskap med din annonsering. Om du fortfarande känner dig osäker eller vill veta mer om hur du säkerställer att du följer Facebooks regler,…

Hur fungerar Google Ads

Hur fungerar Google Ads?

När du söker på Google, har du säkert märkt de översta resultaten som är markerade med ordet ”Annons”. Dessa resultat kommer från Google Ads, Googles annonseringsplattform. Men hur fungerar egentligen Google Ads? Låt oss dyka ner i detaljerna. Vad är Google Ads? Google Ads är en online-annonseringsplattform som tillåter företag att visa sina annonser till…

Similar Posts