”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge värde i dina inlägg/innehållet du lägger ut. Ju mer värde du ger, desto mer engagemang kommer du att få i dina inlägg, vilket gör att du ökar räckvidden så att dina inlägg syns till fler. Men det finns även ett litet knep du kan ta till för att öka din räckvidd på dina inlägg på ett billigt sätt.

Sociala medier har blivit en plats där man försöker dela så mycket som möjligt. Och när man bara lägger ur material bara för att synas, så går kvaliteten ofta ned på innehållet.

Men många verksamheter anser att de inte har tid att skapa innehåll för att synas, vilket gör att deras varumärke får mindre räckvidd, mindre varumärkesmedvetenhet samt att försäljningen då går ned.



Ge värde och rätt budskap i ditt innehåll

I tron att ju mer innehåll man lägger ut, desto mer synlighet får man. Och man börjar skapa mycket innehåll, och har dagliga uppdateringar. Men oftast slutar det med att ens innehåll bara är kvantitet och inte innehåller någon kvalitet. Innehåll som har dålig kvalitet, ger mindre räckvidd och engagemang, och därmed mindre försäljning.




Minst ett budskap varje vecka i dina sociala medier

Försök att synas minst en gång i veckan i dina sociala medier. Det kan vara en video, en artikel/blogginlägg eller en bild. Så länge det finns innehåll som faktiskt har god kvalitet och ger värde till dina följare/kunder. 

Du tar sedan innehållet du skapat, och använder det som en annons på Facebook och på Instagram, du visar annonsen för dem som redan känner dig och är inom din målgrupp, dvs dina följare på din sida.

När du publicerar ett organiskt inlägg på Facebook, så ser ca 1-3% ditt inlägg av dem som gillat/följer din sida.

Prova att marknadsföra ditt innehåll med en annons. Testa att köra innehållet som en annons i en vecka på en liten budget. Om du till exempel publicerar videon, artikeln eller bilden på en måndag som ett vanligt inlägg, sedan på tex tisdag, gör du en annons av innehållet så att den visas till alla dina följare i en vecka. Det gör att den tid du lagt ned på ditt innehåll, nu kommer att visas till alla dina följare.

Sedan kan du göra en ny annons med nästa typ av innehåll nästa vecka. Du kan också skicka innehållet till din e-postlista, dela det på andra sociala medier, för att få personerna som verkligen känner dig och ditt varumärke, att se innehållet du har skapat. 



Vill du ha hjälp med marknadsföring? Ta kontakt här 🙂

Läs Facebooks annonsriktlinjer innan du annonserar – Läs dem här

Mer läsvärt

sociala medier 2021 marknadsföring

Sociala medier 2021, därför ska du marknadsföra dig där

Användningen av sociala medier 2021 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person…

Digital marknadsföring 2021

Varför är det så viktigt med digital marknadsföring 2021?

Digital marknadsföring 2021 har blivit något alla verksamheter börjar fokusera mer på. För några år sedan var marknadsföring på nätet ett verktyg som bara stora företag och etablerade…

trafik hemsida

Hur man får mer trafik till sin hemsida, GRATIS!

Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan? Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan…

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge…

rea och rabatter för e-handel

Hur ofta ska man ha rea och rabatter?

Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro-…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När…

annonsering

Varför regler av Facebook annonsering blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du…