Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?” 

För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite rea och rabatter då och då. Medans för vissa verksamheter kan det missgynna så pass, att det kan skada varumärket med att ha rea och rabatter.


Men om man nu vill ha lite rabatter och reor, hur ofta ska man ha det då?

Det kan vara svårt att avgöra hur ofta man ska ha rabatter och erbjudanden för att öka försäljning, utan att gå över budgeten. En del e-handlare är helt beroende av att ha rabatter & reor för att ge kunden anledning att komma tillbaka.  

Såklart så finns det inget givet svar som passar alla verksamheter. Men för dem flesta e-handlare så funkar det att ha rea eller rabatter var sjätte vecka

Och då har man en rea eller rabattvecka. Det blir ungefär 7-8 veckor som du har nedsatta priser under ett år. På det här sättet ”glömmer” kunden att du hade en försäljning förra gången. Och dras därmed tillbaka till din e-handel när nya försäljningar, erbjudanden eller rabatter inträffar. Detta ger dig ökat tryck på order/försäljning och möjlighet att skaffa nya kunder till din e-handel. Det kommer också att med tiden skapa ett jämnt ordertryck och uppnå en större kundbas. 

Det ger dig också möjlighet att planera runt de aktiviteter av reor och rabatter du ska köra. Samt anpassa all din kommunikation därefter. En bra idé är att anpassa din e-handel till dina kampanjer, där förstasidan ger en tydligt indikering till kunden att det är rabatt eller rea. Och en enkel åtkomst direkt till rea eller rabattsidan på din e-handel. 


Se upp för REA och rabatt fällan!

En fallgrop som du snabbt kan hamna i som e-handlare, är att ha rea & rabatter hela tiden. Då får din rea en motsatt effekt. Besökaren/kunden blir inte längre medveten om dina reor. Och stressar inte upp sig med att få ta del av dina erbjudanden då dina reor nu har blivit en vanesak för dina besökare/kunder. Om du å andra sidan provar att ha rea var sjätte vecka , behåller du kundens intresse. Och har då större chans att få din försäljning bli en framgång. 

Så börja nu och planera ditt år och sätt upp en plan för din försäljning. Du kommer att lyckas och ha en ökad försäljning! 

Mer läsvärt

sociala medier 2021 marknadsföring

Sociala medier 2021, därför ska du marknadsföra dig där

Användningen av sociala medier 2021 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person…

Digital marknadsföring 2021

Varför är det så viktigt med digital marknadsföring 2021?

Digital marknadsföring 2021 har blivit något alla verksamheter börjar fokusera mer på. För några år sedan var marknadsföring på nätet ett verktyg som bara stora företag och etablerade…

trafik hemsida

Hur man får mer trafik till sin hemsida, GRATIS!

Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan? Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan…

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge…

rea och rabatter för e-handel

Hur ofta ska man ha rea och rabatter?

Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro-…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När…

annonsering

Varför regler av Facebook annonsering blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du…