fbpx

Ska vi ta en virtuell kaffe?

Hur ofta ska man ha rea och rabatter?

Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?” 

För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite rea och rabatter då och då. Medans för vissa verksamheter kan det missgynna så pass, att det kan skada varumärket med att ha rea och rabatter.


Men om man nu vill ha lite rabatter och reor, hur ofta ska man ha det då?

Det kan vara svårt att avgöra hur ofta man ska ha rabatter och erbjudanden för att öka försäljning, utan att gå över budgeten. En del e-handlare är helt beroende av att ha rabatter & reor för att ge kunden anledning att komma tillbaka.  

Såklart så finns det inget givet svar som passar alla verksamheter. Men för dem flesta e-handlare så funkar det att ha rea eller rabatter var sjätte vecka

Och då har man en rea eller rabattvecka. Det blir ungefär 7-8 veckor som du har nedsatta priser under ett år. På det här sättet ”glömmer” kunden att du hade en försäljning förra gången. Och dras därmed tillbaka till din e-handel när nya försäljningar, erbjudanden eller rabatter inträffar. Detta ger dig ökat tryck på order/försäljning och möjlighet att skaffa nya kunder till din e-handel. Det kommer också att med tiden skapa ett jämnt ordertryck och uppnå en större kundbas. 

Det ger dig också möjlighet att planera runt de aktiviteter av reor och rabatter du ska köra. Samt anpassa all din kommunikation därefter. En bra idé är att anpassa din e-handel till dina kampanjer, där förstasidan ger en tydligt indikering till kunden att det är rabatt eller rea. Och en enkel åtkomst direkt till rea eller rabattsidan på din e-handel. 


Se upp för REA och rabatt fällan!

En fallgrop som du snabbt kan hamna i som e-handlare, är att ha rea & rabatter hela tiden. Då får din rea en motsatt effekt. Besökaren/kunden blir inte längre medveten om dina reor. Och stressar inte upp sig med att få ta del av dina erbjudanden då dina reor nu har blivit en vanesak för dina besökare/kunder. Om du å andra sidan provar att ha rea var sjätte vecka , behåller du kundens intresse. Och har då större chans att få din försäljning bli en framgång. 

Så börja nu och planera ditt år och sätt upp en plan för din försäljning. Du kommer att lyckas och ha en ökad försäljning! 

Behöver du hjälp med att planera en framgångsrik försäljning?

Skicka din fundering via chatten eller maila 🙂


Dela med någon som kommer gilla detta

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
Epost

Endast 3 månaders bindningstid

Är man inte nöjd med det jobb som utförs av ML Webbyrå, så ska man heller inte behöva känna sig låst och bunden till långa och krångliga avtal. 

Gratis samtal som kommer boosta din verksamhet!

Har du ingen digital strategi för eran verksamhet idag så är detta samtal guld värt!

Det finns ingen skyldighet för dig att köpa några av  tjänsterna som ML Webbyrå har.

Mattias @ ML Webbyrå

Vill du ha hjälp med marknadsföring?

E-handelslösningar marknadsföring GDPR

Vill du veta mer om ML Webbyrå?

Endast 3 månaders bindningstid

Är man inte nöjd med det jobb som utförs av ML Webbyrå, så ska man heller inte behöva känna sig låst och bunden till långa och krångliga avtal. 

Gratis samtal som kommer boosta din verksamhet!

Har du ingen digital strategi för eran verksamhet idag så är detta samtal guld värt!

Det finns ingen skyldighet för dig att köpa några av  tjänsterna som ML Webbyrå har.

Mattias @ ML Webbyrå

Fler inlägg