Instagram, tiktok, youtube facebook

Vad har Instagram, Facebook, TikTok och YouTube gemensamt?

Algoritmer.

I den digitala världen, lever och dör vi alla av algoritmen. Oavsett om du är på YouTube, Instagram, Facebook eller TikTok, så är den största avgörande faktorn för din framgång hur algoritmerna behandlar dig. Men vad är en algoritm mer exakt, och varför är de så viktiga?

När det gäller digitala innehållsplattformar, har varje algoritm ett mål gemensamt: att ge besökaren den bästa möjliga upplevelsen när de är på plattformen.

För om du gillar att spendera tid på en viss plattform, kommer du att använda den mer. Ju mer du använder just den plattformen, desto bättre förstår plattformen vad du gillar och vad du inte gillar.


Men det finns ett problem, algoritmerna är bara bitar av kod. En algoritm kan inte bara titta på en video och förstå hur rolig den är. Den vet inte hur “catchy” låten du valde till videon är. En algoritm räknar ut vad personer gillar i olika intressen, genom att jämföra olika målgrupper mot vad de tittar på och inte tittar på. Och med tiden kan algoritmen förutse vad den kundgruppen kommer att tycka om. Algoritmen räknar ut vad som är bra i innehållet (och vad som är dåligt) baserat på olika mått som klick, delning, engagemang och kommentarer. Om en video har bra data och bra innehåll, då visas videon till fler. Om en video har dålig data? Då dödar algoritmen dess räckvidd.

Algoritmerna har alla subtila nyanser. Nedan listas plattformarna du bör vara uppmärksam på, och vad du ska tänka på för att vara på den goda sidan av algoritmen.



TikTok

Om du kan få någon att titta på hela ditt inlägg kommer du ha stor framgång på TikTok. Om du får folk att gilla och kommentera inlägget i hög takt, är du på god väg att ha lyckats med ditt innehåll. Om du får dem att titta på din video flera gånger och visar den till andra? Då är du på god väg att bli viral. Och det är därför du ser många framgångsrika TikTok videor som har en början som lockar, en mitt där man blir mer nyfiken att titta, och ett slut som knyter ihop hela klippet. Samt att dom mest virala videorna på TikTok har massor av spänningsbyggande element däremellan.



Youtube

Du behöver en riktigt bra rubrik och en miniatyrbild (thumbnail) som sticker ut mot resten av flödet. Och du måste få folk att titta på ditt klipp så länge som möjligt, följ gärna tipsen från TikTok här för att få folk att kolla på ditt klipp så länge som möjligt. Långa videor som har en fantastisk story och som konsekvent engagerar tittaren hela tiden är de vanliga vinnarna på Youtube.


Instagram

Du måste fånga tittarens uppmärksamhet inom de första tre sekunderna. Få dem att sluta scrolla genom flödet. Få dem att titta så länge som möjligt. Uppmana de att lämna en gilla markering eller en kommentar. Om du lägger ut mycket bildinlägg, fokusera på 3-sekunders metoden som för videos, samt att skapa engagemang med inlägget. Personer som tittar på din bild och fortsätter att scrolla hjälper dig inte i algoritmen.


Facebook

Fånga din tittare under de första tre sekunderna, stoppa dem från att scrolla vidare och håll kvar dem vid ditt inlägg så länge som möjligt. Till skillnad från Instagram så är det en mycket mer begränsad korrelation mellan engagemang och inläggsprestanda.

Om du inte är van att följa algoritmerna, börja med att fokusera på de få saker som listades ovan. Ge dessa algoritmer rätt uppmärksamhet, testa dem och fortsätt lära dig av dina resultat. Det är det överlägset mest effektiva sättet att se framgång på sociala medier.

Läs här hur du optimerar dina facebook annonser effektivt


Vill du ha tips & feedback?

Mattias Lax

VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1miljard.

Detta är inget säljsamtal.

Mer läsvärt

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

“Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge värde i dina inlägg/innehållet du lägger ut. Ju mer värde du ger, desto mer engagemang kommer du att få i dina inlägg, vilket gör att du ökar…

rea och rabatter för e-handel

När ska man ha rea och rabatt?

Har du någon gång funderat på “när ska man ha rea och rabatt?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite rea och rabatter då och då. Medans för vissa verksamheter kan det missgynna så pass, att det kan skada varumärket med att ha rea och rabatter. Men om…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro- och makrokonverteringar handlar om att förstå vad du behöver mäta för att nå dina mål, och få en lönsam och skalbar försäljning på din hemsida via Facebook,…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När ändringar görs i annonser eller annonsuppsättningar, börjar inlärningfasen ofta om igen. Det är för att alla förändringar påverkar leveransen. Alla ändringar man gör stör inte annonsuppsättningarna/annonserna i…

annonsering

Facebook annonserings regler har blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I synnerhet har de blivit strängare på användningen av Facebooks varumärkesresurser i annonsering. Det vill säga användningen av Facebooks-logotyper, namn eller annat i annonstext, målsidor etc. (gäller även…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML och kodning, så kommer här ett tips på hur du installera din Facebook Pixel för att kunna spåra din trafik på hemsidan, utan att skriva en rad…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du kan fortsätta sprida ditt budskap med din annonsering. Om du fortfarande känner dig osäker eller vill veta mer om hur du säkerställer att du följer Facebooks regler,…

Hur fungerar Google Ads

Hur fungerar Google Ads?

När du söker på Google, har du säkert märkt de översta resultaten som är markerade med ordet “Annons”. Dessa resultat kommer från Google Ads, Googles annonseringsplattform. Men hur fungerar egentligen Google Ads? Låt oss dyka ner i detaljerna. Vad är Google Ads? Google Ads är en online-annonseringsplattform som tillåter företag att visa sina annonser till…

Similar Posts