Algoritmer.

I den digitala världen, lever och dör vi alla av algoritmen. Oavsett om du är på YouTube, Instagram, Facebook eller TikTok, så är den största avgörande faktorn för din framgång hur algoritmerna behandlar dig. Men vad är en algoritm mer exakt, och varför är de så viktiga?

När det gäller digitala innehållsplattformar, har varje algoritm ett mål gemensamt: att ge besökaren den bästa möjliga upplevelsen när de är på plattformen.

För om du gillar att spendera tid på en viss plattform, kommer du att använda den mer. Ju mer du använder just den plattformen, desto bättre förstår plattformen vad du gillar och vad du inte gillar.


Men det finns ett problem, algoritmerna är bara bitar av kod. En algoritm kan inte bara titta på en video och förstå hur rolig den är. Den vet inte hur ”catchy” låten du valde till videon är. En algoritm räknar ut vad personer gillar i olika intressen, genom att jämföra olika målgrupper mot vad de tittar på och inte tittar på. Och med tiden kan algoritmen förutse vad den kundgruppen kommer att tycka om. Algoritmen räknar ut vad som är bra i innehållet (och vad som är dåligt) baserat på olika mått som klick, delning, engagemang och kommentarer. Om en video har bra data och bra innehåll, då visas videon till fler. Om en video har dålig data? Då dödar algoritmen dess räckvidd.

Algoritmerna har alla subtila nyanser. Nedan listas plattformarna du bör vara uppmärksam på, och vad du ska tänka på för att vara på den goda sidan av algoritmen.



TikTok

Om du kan få någon att titta på hela ditt inlägg kommer du ha stor framgång på TikTok. Om du får folk att gilla och kommentera inlägget i hög takt, är du på god väg att ha lyckats med ditt innehåll. Om du får dem att titta på din video flera gånger och visar den till andra? Då är du på god väg att bli viral. Och det är därför du ser många framgångsrika TikTok videor som har en början som lockar, en mitt där man blir mer nyfiken att titta, och ett slut som knyter ihop hela klippet. Samt att dom mest virala videorna på TikTok har massor av spänningsbyggande element däremellan.



Youtube

Du behöver en riktigt bra rubrik och en miniatyrbild (thumbnail) som sticker ut mot resten av flödet. Och du måste få folk att titta på ditt klipp så länge som möjligt, följ gärna tipsen från TikTok här för att få folk att kolla på ditt klipp så länge som möjligt. Långa videor som har en fantastisk story och som konsekvent engagerar tittaren hela tiden är de vanliga vinnarna på Youtube.


Instagram

Du måste fånga tittarens uppmärksamhet inom de första tre sekunderna. Få dem att sluta scrolla genom flödet. Få dem att titta så länge som möjligt. Uppmana de att lämna en gilla markering eller en kommentar. Om du lägger ut mycket bildinlägg, fokusera på 3-sekunders metoden som för videos, samt att skapa engagemang med inlägget. Personer som tittar på din bild och fortsätter att scrolla hjälper dig inte i algoritmen.


Facebook

Fånga din tittare under de första tre sekunderna, stoppa dem från att scrolla vidare och håll kvar dem vid ditt inlägg så länge som möjligt. Till skillnad från Instagram så är det en mycket mer begränsad korrelation mellan engagemang och inläggsprestanda.

Om du inte är van att följa algoritmerna, börja med att fokusera på de få saker som listades ovan. Ge dessa algoritmer rätt uppmärksamhet, testa dem och fortsätt lära dig av dina resultat. Det är det överlägset mest effektiva sättet att se framgång på sociala medier.