Marknadsföring tips

Marknadsföring tips 2024



Marknadsföring tips som verkligen fungerar 2024!

Har eran verksamhet funnits ett tag och er marknadsföring har stagnerat, oavsett vad ni än provar? Är ditt företag en ny verksamhet som har svårt att komma igång med marknadsföringen?

Alla företag når en platå när marknadsföring och tillväxt bara stannar av, och det är svårt att nå nästa nivå för sin verksamhet.

Detta är något som händer alla verksamheter, oavsett bransch.

För håll med om att det är svårt att hålla en stadig vinstdrivande marknadsföring under lång tid. Men för att nå till den där nya nivån, kan man behöva ett bra marknadsförings- och tillväxthack. Som är simpelt och lätt att implementera.


Här är 5 marknadsföring tips som kan hjälpa dig att få mer kvalitativ trafik, och få din verksamhet att fortsätta växa.


1. Använd mer video i din marknadsföring

Det finns många tips och hacks inom marknadsföring av innehåll. Men det här tipset är förmodligen det viktigaste. Om du inte använder video i din marknadsföring av innehåll (inlägg, annonser, filmad podcast eller vlogs för ett ge exempel på några) så går du miste om stora möjligheter att få din verksamhet att växa.

Om man går tillbaka till 2019, så sa 87% av dem som använde video i sin marknadsföring, att innehåll med filmklipp/video ökade trafiken till deras webbplats. Och 84% sa att de vart mer övertygade om att köpa en produkt eller tjänst efter att ha sett en video.

I den digitala tidsåldern vi befinner oss i nu, så fungerar video. Konsumenter interagerar med videos, de gör köp baserade beslut när de sett en video, och delar videos med vänner. Vilket skapar mer räckvidd för din verksamhet som gör att du når nya kunder. Visst, det kan kosta mycket tid och pengar att skapa videobaserat innehåll. Men din utdelning av innehållet med video är exponentiellt mycket mer än en bild. Börja smått (filma med telefon till att börja med) och skala sedan upp din filmproduktion, räcker inte din tid till att skapa innehåll? Fundera då på att anlita någon/några som hjälper dig med dina filmer för din verksamhet. En annan viktig aspekt att göra är att analysera vad som fungerar, vilket är nästa marknadsföringstips.




2. Analysera din data regelbundet

Data är den nya valutan 2022. Därför är det oerhört viktigt att du samlar in data. Den data du samlar in, kommer att vägleda dig i dina beslut för vart du behöver lägga fokus i din marknadsföring. Rätt data visar dina kunders köpsvanor, vilka annonser som fungerar och vilka delar av din förvärvsstrategi som kan behöva mer uppmärksamhet. Att fatta datadrivna beslut är det bästa sättet för ditt företag att nå sin fulla potential att växa. En stor rankingfaktor är att ha sin sida mobilvänlig, vilket är nästa grymma marknadsföringstips.




3. Se till att din webbplats är mobilvänlig

Nu när mer än 50% av alla webbplatsbesök kommer från en mobil eller handhållen enhet, är det dags att se till att dina besökares mobilupplevelse är enkel och smidig. Det kan kännas jobbigt att behöva lägga tid på att mobiloptimera sin hemsida. Men du vet väl själv hur irriterad man kan bli när en sida inte är enkel att naivgera runt på?
Så dubbelkolla dina knappar, menyer och sidlayout för att säkerställa att dina mobilanvändare får en lika trevlig upplevelse som din hemsida för datoranvändare.



4. Lyssna vad dina kunder säger

Kommer du ihåg att du läste tidigare om att data kommer att hjälpa dig att göra rätt val?
Detsamma gäller när du når ut med ditt innehåll och pratar med dina kunder. När kunder köper dina produkter, tror många att det kan vara tillräckligt vägledande för hur bra jobb du gör. Men i verkligheten finns det förmodligen fler saker du kan göra för att förbättra kunders köpupplevelse.
Och vem är experten på din kundupplevelse? Jo det är ju dina kunder.


5. Involvera dina kunder i din marknadsföring

I Customer Value Journey är det sista steget när dina nöjda kunder gör reklam för dig genom att marknadsföra ditt varumärke för alla i deras liv. Men du kan ta det till nästa nivå genom att kombinera tips 1 och 4. Om du kan nå dina (förhoppningsvis nöjda) kunder och få massor av bra feedback kan du be dem att filma vittnesmål för dig. Med dina nyvunna videokunskaper kan du sedan skapa innehåll och annonser som hjälper till att skapa förtroende och omvandlingar med din publik. Förvandla dina kunder till en reklamarmé.

Läs här hur du optimerar dina facebook annonser effektivt

Vill du ha tips & feedback?

Mattias Lax

VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1miljard.

Detta är inget säljsamtal.

Mer läsvärt

trafik hemsida

Hur man får mer trafik till sin hemsida, GRATIS!

Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan? Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan som skapar mer försäljning? Trafik är viktigt, men fortfarande en utmaning för många. Hur kan du sprida ordet av ditt varumärke, få den uppmärksamhet du behöver, utan att…

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

“Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge värde i dina inlägg/innehållet du lägger ut. Ju mer värde du ger, desto mer engagemang kommer du att få i dina inlägg, vilket gör att du ökar…

rea och rabatter för e-handel

När ska man ha rea och rabatt?

Har du någon gång funderat på “när ska man ha rea och rabatt?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite rea och rabatter då och då. Medans för vissa verksamheter kan det missgynna så pass, att det kan skada varumärket med att ha rea och rabatter. Men om…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro- och makrokonverteringar handlar om att förstå vad du behöver mäta för att nå dina mål, och få en lönsam och skalbar försäljning på din hemsida via Facebook,…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När ändringar görs i annonser eller annonsuppsättningar, börjar inlärningfasen ofta om igen. Det är för att alla förändringar påverkar leveransen. Alla ändringar man gör stör inte annonsuppsättningarna/annonserna i…

annonsering

Facebook annonserings regler har blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I synnerhet har de blivit strängare på användningen av Facebooks varumärkesresurser i annonsering. Det vill säga användningen av Facebooks-logotyper, namn eller annat i annonstext, målsidor etc. (gäller även…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML och kodning, så kommer här ett tips på hur du installera din Facebook Pixel för att kunna spåra din trafik på hemsidan, utan att skriva en rad…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du kan fortsätta sprida ditt budskap med din annonsering. Om du fortfarande känner dig osäker eller vill veta mer om hur du säkerställer att du följer Facebooks regler,…

Hur fungerar Google Ads

Hur fungerar Google Ads?

När du söker på Google, har du säkert märkt de översta resultaten som är markerade med ordet “Annons”. Dessa resultat kommer från Google Ads, Googles annonseringsplattform. Men hur fungerar egentligen Google Ads? Låt oss dyka ner i detaljerna. Vad är Google Ads? Google Ads är en online-annonseringsplattform som tillåter företag att visa sina annonser till…

Similar Posts