Marknadsföring tips 2024
Marknadsföring tips som verkligen fungerar 2024!
Har eran verksamhet funnits ett tag och er marknadsföring har stagnerat, oavsett vad ni än provar? Är ditt företag en ny verksamhet som har svårt att komma igång med marknadsföringen?
Alla företag når en platå när marknadsföring och tillväxt bara stannar av, och det är svårt att nå nästa nivå för sin verksamhet.
Detta är något som händer alla verksamheter, oavsett bransch.
För håll med om att det är svårt att hålla en stadig vinstdrivande marknadsföring under lång tid. Men för att nå till den där nya nivån, kan man behöva ett bra marknadsförings- och tillväxthack. Som är simpelt och lätt att implementera.
Här är 5 marknadsföring tips som kan hjälpa dig att få mer kvalitativ trafik, och få din verksamhet att fortsätta växa.
1. Använd mer video i din marknadsföring
Det finns många tips och hacks inom marknadsföring av innehåll. Men det här tipset är förmodligen det viktigaste. Om du inte använder video i din marknadsföring av innehåll (inlägg, annonser, filmad podcast eller vlogs för ett ge exempel på några) så går du miste om stora möjligheter att få din verksamhet att växa.
Om man går tillbaka till 2019, så sa 87% av dem som använde video i sin marknadsföring, att innehåll med filmklipp/video ökade trafiken till deras webbplats. Och 84% sa att de vart mer övertygade om att köpa en produkt eller tjänst efter att ha sett en video.
I den digitala tidsåldern vi befinner oss i nu, så fungerar video. Konsumenter interagerar med videos, de gör köp baserade beslut när de sett en video, och delar videos med vänner. Vilket skapar mer räckvidd för din verksamhet som gör att du når nya kunder. Visst, det kan kosta mycket tid och pengar att skapa videobaserat innehåll. Men din utdelning av innehållet med video är exponentiellt mycket mer än en bild. Börja smått (filma med telefon till att börja med) och skala sedan upp din filmproduktion, räcker inte din tid till att skapa innehåll? Fundera då på att anlita någon/några som hjälper dig med dina filmer för din verksamhet. En annan viktig aspekt att göra är att analysera vad som fungerar, vilket är nästa marknadsföringstips.
2. Analysera din data regelbundet
Data är den nya valutan 2022. Därför är det oerhört viktigt att du samlar in data. Den data du samlar in, kommer att vägleda dig i dina beslut för vart du behöver lägga fokus i din marknadsföring. Rätt data visar dina kunders köpsvanor, vilka annonser som fungerar och vilka delar av din förvärvsstrategi som kan behöva mer uppmärksamhet. Att fatta datadrivna beslut är det bästa sättet för ditt företag att nå sin fulla potential att växa. En stor rankingfaktor är att ha sin sida mobilvänlig, vilket är nästa grymma marknadsföringstips.
3. Se till att din webbplats är mobilvänlig
Nu när mer än 50% av alla webbplatsbesök kommer från en mobil eller handhållen enhet, är det dags att se till att dina besökares mobilupplevelse är enkel och smidig. Det kan kännas jobbigt att behöva lägga tid på att mobiloptimera sin hemsida. Men du vet väl själv hur irriterad man kan bli när en sida inte är enkel att naivgera runt på?
Så dubbelkolla dina knappar, menyer och sidlayout för att säkerställa att dina mobilanvändare får en lika trevlig upplevelse som din hemsida för datoranvändare.
4. Lyssna vad dina kunder säger
Kommer du ihåg att du läste tidigare om att data kommer att hjälpa dig att göra rätt val?
Detsamma gäller när du når ut med ditt innehåll och pratar med dina kunder. När kunder köper dina produkter, tror många att det kan vara tillräckligt vägledande för hur bra jobb du gör. Men i verkligheten finns det förmodligen fler saker du kan göra för att förbättra kunders köpupplevelse.
Och vem är experten på din kundupplevelse? Jo det är ju dina kunder.
5. Involvera dina kunder i din marknadsföring
I Customer Value Journey är det sista steget när dina nöjda kunder gör reklam för dig genom att marknadsföra ditt varumärke för alla i deras liv. Men du kan ta det till nästa nivå genom att kombinera tips 1 och 4. Om du kan nå dina (förhoppningsvis nöjda) kunder och få massor av bra feedback kan du be dem att filma vittnesmål för dig. Med dina nyvunna videokunskaper kan du sedan skapa innehåll och annonser som hjälper till att skapa förtroende och omvandlingar med din publik. Förvandla dina kunder till en reklamarmé.
Läs här hur du optimerar dina facebook annonser effektivt
Vill du ha tips & feedback?
Mattias Lax
VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1miljard.