Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro- och makrokonverteringar handlar om att förstå vad du behöver mäta för att nå dina mål, och få en lönsam och skalbar försäljning på din hemsida via Facebook, vilket förklaras närmare här längre ned.

För att en Facebook pixel ska kunna leverera spårning av dina olika mål som bäst, behöver det minst ske 50 konverteringar per vecka. Om du har mindre än 50 konverteringar kan Facebooks algoritm inte leverera optimalt. Det är här begreppet mikro- och makrokonvertering kommer in.


Vad är en konvertering?

En konvertering är när det du vill ska hända på din hemsida händer. Det vill säga när någon till exempel har köpt en produkt, lagt till produkter i kundkorgen, laddat ner en PDF eller börjat prenumerera på ditt nyhetsbrev mm. Konverteringar definieras antingen med Facebooks standardhändelser eller så kan du skapa anpassade konverteringar där du väljer vad du ska mäta.


Vad är mikro- och makrokonverteringar?

Mikro betyder liten och makro betyder stor. I detta sammanhang kan vi se på dem som delmål och huvudmål. Till exempel så kan huvudmålet vara att sälja produkter via din e-handel. Detta blir då en makrokonvertering. För att nå huvudmålet sätter man upp delmål, dvs mikrokonverteringar. Mikrokonverteringar kan till exempel vara att någon lägger produkt/produkter i kundkorgen. En annan mikrokonvertering kan vara att kunden kommer i kontakt med dig i din Messenger-chatt, medan makrokonverteringen är att kunden genomför ett köp.

Hela konceptet handlar om att du som företag identifierar vilken typ av mikro- och makromål du ska ha.


Läs mer om Facebook pixeln här



Hur ställer jag in mikro- och makrokonverteringar på min Facebook pixel?

Du gör detta genom att välja vilka konverteringar du vill ha i varje annonsuppsättning. Du hittar de olika konverteringarna under målet i dina kampanjer. Låt oss säga att du har en e-handel, där huvudmålet är att kunden genomför ett köp. Då kan delmålet till exempel vara att kunden lägger något i kundvagnen. Om du har svårt att få 50 försäljningar i veckan med huvudmålet, använd delmålet istället. Som konvertering väljer du därför målet ”lägg i kundvagn” istället för ”köp”. Målet är att ständigt se till att du får minst 50 konverteringar per vecka.

Lycka till!


Mer läsvärt

sociala medier 2021 marknadsföring

Sociala medier 2021, därför ska du marknadsföra dig där

Användningen av sociala medier 2021 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person…

Digital marknadsföring 2021

Varför är det så viktigt med digital marknadsföring 2021?

Digital marknadsföring 2021 har blivit något alla verksamheter börjar fokusera mer på. För några år sedan var marknadsföring på nätet ett verktyg som bara stora företag och etablerade…

trafik hemsida

Hur man får mer trafik till sin hemsida, GRATIS!

Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan? Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan…

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge…

rea och rabatter för e-handel

Hur ofta ska man ha rea och rabatter?

Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro-…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När…

annonsering

Varför regler av Facebook annonsering blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du…