fbpx

Ska vi ta en virtuell kaffe?

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro- och makrokonverteringar handlar om att förstå vad du behöver mäta för att nå dina mål, och få en lönsam och skalbar försäljning på din hemsida via Facebook, vilket förklaras närmare här längre ned.

För att en Facebook pixel ska kunna leverera spårning av dina olika mål som bäst, behöver det minst ske 50 konverteringar per vecka. Om du har mindre än 50 konverteringar kan Facebooks algoritm inte leverera optimalt. Det är här begreppet mikro- och makrokonvertering kommer in.


Vad är en konvertering?

En konvertering är när det du vill ska hända på din hemsida händer. Det vill säga när någon till exempel har köpt en produkt, lagt till produkter i kundkorgen, laddat ner en PDF eller börjat prenumerera på ditt nyhetsbrev mm. Konverteringar definieras antingen med Facebooks standardhändelser eller så kan du skapa anpassade konverteringar där du väljer vad du ska mäta.


Vad är mikro- och makrokonverteringar?

Mikro betyder liten och makro betyder stor. I detta sammanhang kan vi se på dem som delmål och huvudmål. Till exempel så kan huvudmålet vara att sälja produkter via din e-handel. Detta blir då en makrokonvertering. För att nå huvudmålet sätter man upp delmål, dvs mikrokonverteringar. Mikrokonverteringar kan till exempel vara att någon lägger produkt/produkter i kundkorgen. En annan mikrokonvertering kan vara att kunden kommer i kontakt med dig i din Messenger-chatt, medan makrokonverteringen är att kunden genomför ett köp.

Hela konceptet handlar om att du som företag identifierar vilken typ av mikro- och makromål du ska ha.


Läs mer om Facebook pixeln här



Hur ställer jag in mikro- och makrokonverteringar på min Facebook pixel?

Du gör detta genom att välja vilka konverteringar du vill ha i varje annonsuppsättning. Du hittar de olika konverteringarna under målet i dina kampanjer. Låt oss säga att du har en e-handel, där huvudmålet är att kunden genomför ett köp. Då kan delmålet till exempel vara att kunden lägger något i kundvagnen. Om du har svårt att få 50 försäljningar i veckan med huvudmålet, använd delmålet istället. Som konvertering väljer du därför målet ”lägg i kundvagn” istället för ”köp”. Målet är att ständigt se till att du får minst 50 konverteringar per vecka.

Lycka till!


Dela med någon som kommer gilla detta

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
Epost

Endast 3 månaders bindningstid

Är man inte nöjd med det jobb som utförs av ML Webbyrå, så ska man heller inte behöva känna sig låst och bunden till långa och krångliga avtal. 

Gratis samtal som kommer boosta din verksamhet!

Har du ingen digital strategi för eran verksamhet idag så är detta samtal guld värt!

Det finns ingen skyldighet för dig att köpa några av  tjänsterna som ML Webbyrå har.

Mattias @ ML Webbyrå

Vill du ha hjälp med marknadsföring?

E-handelslösningar marknadsföring GDPR

Vill du veta mer om ML Webbyrå?

Endast 3 månaders bindningstid

Är man inte nöjd med det jobb som utförs av ML Webbyrå, så ska man heller inte behöva känna sig låst och bunden till långa och krångliga avtal. 

Gratis samtal som kommer boosta din verksamhet!

Har du ingen digital strategi för eran verksamhet idag så är detta samtal guld värt!

Det finns ingen skyldighet för dig att köpa några av  tjänsterna som ML Webbyrå har.

Mattias @ ML Webbyrå

Fler inlägg