rea och rabatter för e-handel

När ska man ha rea och rabatt?

Har du någon gång funderat på “när ska man ha rea och rabatt?” 

För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite rea och rabatter då och då. Medans för vissa verksamheter kan det missgynna så pass, att det kan skada varumärket med att ha rea och rabatter.

Varför ska man ha rea och rabetter?

rea och rabatter

1. Det kan snabbt dra in försäljning.
2. Det är ett bra sätt att få bort överflödiga eller utdaterade produkter.
3. Det kan skapa en ny efterfrågan på en produkt eller tjänst
4. Man kan attrahera nya kunder.
5. Det kan öka räckvidden för ditt varumärke.

Men om man nu vill ha lite rabatter och reor, hur ofta ska man ha det då?

Det kan vara svårt att avgöra hur ofta man ska ha rabatter och erbjudanden för att öka försäljning, utan att gå över budgeten. En del e-handlare är helt beroende av att ha rabatter & reor för att ge kunden anledning att komma tillbaka.  

Såklart så finns det inget givet svar som passar alla verksamheter. Men för dem flesta e-handlare så funkar det att ha rea eller rabatter var sjätte vecka

Och då har man en rea eller rabattvecka. Det blir ungefär 7-8 veckor som du har nedsatta priser under ett år. På det här sättet “glömmer” kunden att du hade en försäljning förra gången. Och dras därmed tillbaka till din e-handel när nya försäljningar, erbjudanden eller rabatter inträffar. Detta ger dig ökat tryck på order/försäljning och möjlighet att skaffa nya kunder till din e-handel. Det kommer också att med tiden skapa ett jämnt ordertryck och uppnå en större kundbas. 

Det ger dig också möjlighet att planera runt de aktiviteter av reor och rabatter du ska köra. Samt anpassa all din kommunikation därefter. En bra idé är att anpassa din e-handel till dina kampanjer, där förstasidan ger en tydligt indikering till kunden att det är rabatt eller rea. Och en enkel åtkomst direkt till rea eller rabattsidan på din e-handel. 

När ska man inte erbjuda rea och rabatt?

rea eller rabatt

1. Vissa produkter och tjänster tar mer skada av att ha en rea. Som tex Rolex, har du någon gång sett en Rolex på rea?
2. Att ha rea eller rabatt kan leda till att dina kunder förväntar sig att du har lägre priser framöver.
3. Konsumenter kan uppleva en lägre värdering av dina produkter eller tjänster.
4. Rea och rabatter kapar dina vinstmarginaler. En rabatt på 50 % innebär att du måste sälja dubbelt så mycket för att nå dina intäktsmål (beror på vad du har för marginaler såklart).


Se upp för REA och rabatt fällan!

En fallgrop som du snabbt kan hamna i som e-handlare, är att ha rea & rabatter hela tiden. Då får din rea en motsatt effekt. Besökaren/kunden blir inte längre medveten om dina reor. Och stressar inte upp sig med att få ta del av dina erbjudanden då dina reor nu har blivit en vanesak för dina besökare/kunder. Om du å andra sidan provar att ha rea var sjätte vecka , behåller du kundens intresse. Och har då större chans att få din försäljning bli en framgång. 

Så börja och planera och sätt upp en plan för din försäljning. Du kommer att lyckas och ha en ökad försäljning! 

Vill du ha tips & feedback?

Mattias Lax

VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1 miljard.

Detta är inget säljsamtal.

Mer läsvärt

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du kan fortsätta sprida ditt budskap med din annonsering. Om du fortfarande känner dig osäker eller vill veta mer om hur du säkerställer att du följer Facebooks regler,…

Hur fungerar Google Ads

Hur fungerar Google Ads?

När du söker på Google, har du säkert märkt de översta resultaten som är markerade med ordet “Annons”. Dessa resultat kommer från Google Ads, Googles annonseringsplattform. Men hur fungerar egentligen Google Ads? Låt oss dyka ner i detaljerna. Vad är Google Ads? Google Ads är en online-annonseringsplattform som tillåter företag att visa sina annonser till…

Similar Posts