e-handel och marknadsföring

Din guide är på väg! Om du inte fått din guide inom 10 minuter, kolla skräpposten.

Medans du väntar…

Nya tider kräver nya strategier

Många annonsörer och verksamheter letar efter det senaste ”hacket” eller trixet för att få en framgångsrik marknadsföring.

De kan sitta flera flera timmar i onödan och optimera i olika annonsplattformar för att hitta ”sweet spot” på inställningen för just den plattformen och annonsen, i hopp om att annonsen ska ta fart och bli en kassa ko.

Fast egentligen handlar det om att erbjudandet de har på annonsen inte är tillräckligt lockande till den kundgrupp som ser den, eller att den visas vid fel tillfälle.

mest besökta sidorna i december sverige 2023
mest besökta sidorna i december sverige 2023

Bilden ovan visar vilka sidor vi i Sverige besökte mest december 2023 i alla kategorier. Och många tror att Facebook är utdött, men ändå ligger den på 3:e mest besökta sidan i Sverige.

Vilket betyder att just dina kunder fortfarande finns där. Det beror ju helt på vad du säljer såklart, men i stora drag så finns säkert dina kunder där.

Plats 1 och 2 i listan har ju en ganska överlägsen trafikandel. Och där missar många marknadsandelar att ta av i sin marknadsföring.

Så vad är det man missar i sin marknadsföring?

Det många missar och lägger för lite tid på, det är den ”osexiga” biten i att få en framgångsrik marknadsföring, som är research.

Kan man göra en noggrann research som verkligen går in i huvudet på din kundgrupp, förstår det psykologiska i de olika stadierna kundgruppen befinner sig, hur man ska formulera sig till en ”kall” eller ”varm” kund, då kan man ge sig in och lyckas i vilken bransch som helst.

”amen vadå, vi vet ju redan våran kundgrupp”

Det får man ofta till svar, men när man väl tittar på annonser, hemsida och hur de kommunicerar med sin kundgrupp, så är den alldeles för generell.

Försöker man nå ut till alla så når man ingen, tråkigt men sant.

ML Webbyrå Köppyramiden

Bilden ovan är ett genomsnitt på hur varje nisch, bransch och marknad ser ut.

Där alltså 3% inom din nisch (kundgrupp) som är i köpläge och kan tänkas att göra ett köp just nu. Och det är här de allra flesta annonserar emot, just de 3%.

Du kanske börjar förstå att det blir rätt hård konkurrens om dessa kunder, om alla dina konkurrenter också visar annonser till de som är i köpläge i din nisch, som är ungefär 3%.

Förut så kunde en köpresa se ut något i den här stilen: Man har sin annons, sin opt in sida/landningssida och sen en säljare för B2B och kassan för en e-handel.

Men nu för tiden kan en köpresa på en kund se ut som bilden nedan (både för B2B och e-handel B2C, D2C)

ML Webbyrå Dagens köpresa

Pga hur beteendet på internet ser ut idag, så är köpresan väldigt krokig, samt att man inte kan spåra allt folk gör på internet idag. Vilket gör att vissa delar av deras köpresa kan bli “svart” så man inte vet vad som sker där, eller vad de gör för nästa steg.

Och tack vare den krokiga köpresan, så misslyckas tyvärr många annonsörer och verksamheter med sin marknadsföring.

Det enda vi vill, är att du och din verksamhet ska lyckas slå igenom bruset i det digitala kaoset som är idag.

Så varför inte ta ett förutsättningslöst samtal? Där inga skyldigheter eller åtaganden finns från din sida.

”Jaha ännu ett renodlat säljsamtal” tänker du säkert. Vi vet att du blir bombad av personer och byråer dagligen som försöker sälja in sina tjänster.

Därför vill vi först ta ett förutsättningslöst samtal för att se vad för verksamhet du/ni har, och vad vi kan ge för tips och feedback innan vi ens tar nästa steg som kan innebära ett samarbete.

Faktum är att vi inte jobbar med vilka som helst heller, så det kanske är så att informationssamtalet blir den enda kontakt vi har. Men då har ni iaf fått en del tips och feedback på vad ni kan göra.

Och vi går skilda vägar som vänner utan några hard feelings.

Frågor och svar om strategisamtal

Nej detta är inget samtal om att du ska köpa våra tjänster.

Det här samtalet går ut på att vi ska ge dig och din verksamhet värde där du ser att ni sitter fast just nu.

Och därefter så kan frågor ställas för att se om vi kan vara en bra samarbetspartner i framtiden.

Skulle du verkligen vilja ta det här samtalet och inte hittar en tid som passar dig i kalendern, så ser vi inga problem bara lösningar.

Skriv ett mail till mattias@mlwebbyra.se så går det säkert att lösa på ett eller annat sätt.

På 30 minuter hinner man få en grov uppfattning om er verksamhet, och även ge konkreta tips som ni kan använda för att få er verksamhet att växa.

Vi förstår att ibland så sker saker i livet man inte kan styra. Och du kan avboka din tid så sent som 1h innan bokad tid.

Är inte din fråga med här? Maila din fråga till mattias@mlwebbyra.se så får du ett svar lika snabbt som en oljad blixt.