Sociala medier marknadsföring
Användningen av sociala medier 2023 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person 3 timmar per dag på sociala medieplattformar som Facebook och Instagram. Vilket gör att det har blivit viktigare för din verksamhet att synas i sociala medier. Därför behöver din verksamhet fokusera på marknadsföring i sociala medier och utveckla en digital marknadsföringsplan.
Sociala medier marknadsföring görs genom att lägga ut relevanta inlägg (organisk marknadsföring), eller annonsering på dem populära sociala plattformar som finns tillgängliga idag. Varje företag kan skapa en bred organisk räckvidd genom att skapa ett företagskonto gratis, på alla eller någon utav de sociala plattformar som finns. Vilket gör att marknadsföring på sociala medier är en utav de mest praktiska och mest effektiva formerna av marknadsföring som finns idag.
Vilka är fördelarna med marknadsföring på sociala medier för ett företag? Varför är det nödvändigt för företag i alla storlekar att synas på sociala medier 2023? Låt oss dyka in i sex av de främsta anledningarna att ha en digital marknadsföringsplan för sociala medier.
1. Praktiskt och ekonomiskt
Att etablera en närvaro på social medier är gratis. Det som gör digital marknadsföring så populärt bland företag är att vem som helst kan starta en Facebooksida eller ett Instagram-konto. Och på egen hand och börja publicera innehåll omedelbart. Du kan också betala plattformen (betald annonsering) vilket gör att du ökar räckvidden för ditt varumärke till dina valda målgrupper som du valt att visa annonser till.
2. Nå ut till en potentiell kundgrupp i sociala medier 2024
Facebook har miljarder användare runt om i världen och tusentals datapunkter som man kan mäta, analysera och optimera mot. Eftersom de flesta spenderar mer tid på sociala medier, kan du använda dessa plattformar som en marknadsföringskanal för ditt företag. Vilket gör att du kan nå fler potentiella kunder och skapa varumärkesmedvetenhet.
Att ha organisk räckvidd på sociala medier med i sin marknadsföringsplan, gör det möjligt för företag att förse sig med en bra kundbas. Man kan ge värdefull information i form av utbildande material, företagsevenemang och erbjudanden utan att investera i betald annonsering.
Men tråkigt nog, så har organisk räckvidd nått sin botten på Facebook och Instagram. Dvs det är svårt att få bra spridning idag på ens relevanta inlägg. Men det finns ny information som visar att använda hashtags på Facebook kan vara ett sätt att få gratis organisk räckvidd. Har du provat detta för att se om det ger mer räckvidd för dig?
3. AI i sociala medier
Facebook och Instagram har AI funktioner för att söka efter målgrupper med relevanta intressen för din produkt eller tjänst.
Ett exempel: En användare gör en sökning om att ta ett lån till husköp i sin webbläsare. Facebook kan då fånga upp dessa uppgifter och låta dig visa annonser till de som är intresserade av att ta lån för husköp. Och eftersom Facebook äger Instagram är den här funktionen tillgänglig på båda plattformarna.
När man investerar i en digital marknadsföringskampanj för annonsering, riktar man annonserna till en vald kundgrupp, som är intresserad av din produkt eller tjänst för att göra kampanjen så kostnadseffektiv som möjligt.
4. Stor källa till information
Sociala medieplattformar är en plats där människor uttrycker sina bekymmer eller feedback om livet, produkter och tjänster. Att använda dessa plattformar som ett verktyg för att samla in information om kunders förslag och feedback, är ett praktiskt sätt att lära sig mer om aktuella trender och marknadens behov. Att följa och gå med i Facebook grupper eller Instagram hashtags relaterade till din bransch, kan generera marknadsförings- och produktidéer som hjälper till att utöka befintliga produkter/tjänster som är baserat på specifik kunddriven data.
5. Samarbeten i sociala medier
Influencers som promotar produkter har stadigt ökat på de sociala plattformarna. Med en influencer som visar upp din produkt, så finns det potential att nå ut till nya potentiella kunder inom din nisch. Att bygga samarbeten med influencers, kan göra så att ditt företag kan blomstra.
Data från 2020 har visat att det finns mer förtroende för micro influencers. Micro influencers är de som har hyperspecifika följare på sin/sina sociala plattformar. Och att starta ett samarbete med micro influencers är en bra början, då dem är billigare att samarbeta med.
6. Feedback och recensioner
Med den ökade interaktionen på sociala medier, har det blivit allt lättare att dela positiv feedback från kunder med sin kundgrupp. Att dela dina kunders erfarenheter av dina produkter/tjänster som ofta kallas “social proof”, är viktigt för att omvandla en potentiell kund till en kund.
Att ha en marknadsföringsplan för dina social medier 2024 är nödvändig för att din verksamhet ska kunna gå om dina konkurrenter. Med ökningen av information som finns att tillgå på nätet, har gjort att marknadsföring på sociala medier blivit en av dagens mest använda reklamplattformar.
Läs här hur du optimerar dina facebook annonser effektivt
Vill du ha tips & feedback?
Mattias Lax
VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1miljard.