Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser
Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna.
När ändringar görs i annonser eller annonsuppsättningar, börjar inlärningfasen ofta om igen. Det är för att alla förändringar påverkar leveransen. Alla ändringar man gör stör inte annonsuppsättningarna/annonserna i inlärningsfasen. För att enligt Facebook, måste förändringarna vara betydande. Exakt vad det betyder finns inte i klartext.
Förändringar som stör inlärningsfasen
Ändringar av målgruppen
Ändringar i själva annonsen
Alla ändringar för att optimera ett evenemang
Lägga till en ny annons i annonsuppsättningen
Aktivera en annonsuppsättning som har avvisats i mer än sju dagar
Ändra budgivningsstrategi
Hur kan du undvika inlärningsfasen?
Det kan vara svårt att undvika inlärningsfasen, och ibland kan det bästa alternativet vara att göra dem ändringar som stör inlärningsfasen av facebook annonser. Fast det finns några steg du kan vidta för att undvika detta.
Granska innehållet noggrant
Genom att noggrant granska innehållet du annonserar, kommer du att kunna minimera sannolikheten för att du vill göra ändringar på vägen. Slarviga misstag som stavfel eller felaktiga länkar kan lätt undvikas om du är noggrann från början.
Undvik att göra ändringar om resultatet är bra.
Algoritmerna är mycket känsliga för förändring. Om annonsuppsättningarna fungerar bra. så är det bäst att inte göra några ändringar i dem.
Läs mer om Facebooks annonsregler här
Och läs här hur du optimerar dina facebook annonser effektivt
Vill du ha tips & feedback?

Mattias Lax
VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel som idag omsätter 1 miljard.
