Vad är digital marknadsföring

Vad är digital marknadsföring?



Digital marknadsföring har blivit något alla verksamheter börjar fokusera mer på. För några år sedan var marknadsföring på nätet ett verktyg som bara stora företag och etablerade varumärken kunde anamma. Idag har allt förändrats. Små och medelstora företag har idag lika villkor när det gäller digital marknadsföring. För att förstå vikten av digital marknadsföring måste du först lära dig de olika områdena för digital marknadsföring.




Så vad är digital marknadsföring och varför är det så viktigt?

Digital marknadsföring är alla marknadsföringsinsatser som sker online. Det inkluderar innehållsmarknadsföring (content marketing), e-postmarknadsföring, sökmotoroptimering, betald annonsering, pay-per-klick annonser, marknadsföring i sociala medier och influencermarknadsföring.

Innan vi hoppar in i vikten av digital marknadsföring, så kommer en kort beskrivning på vad de olika delarna inom marknadsföring som nämndes ovan betyder.


Innehållsmarknadsföring (content marketing)

är när man skapar och distribuerar relevant, innovativ och spännande innehåll för att skapa engagemang och bygga en tydligt definierad kundgrupp.


E-postmarknadsföring

är en koreograferad uppsättning e-postmeddelanden som distribueras över en förutbestämd tidsram med tydlig avsikt. Dessa planerade mail kan sälja en ny produkt, registrera sig för ett webinar eller ett nyhetsbrev för att bygga varumärkesigenkänning.


Sökmotoroptimering (SEO)

fokuserar på att hålla sin sökposition i sökmotorerna, med ett slutmål att ranka #1 på sökmotorer. Man jobbar med hemsidan för att få den att ranka så högt som möjligt hos sökmotorerna. Där man primärt jobbar med att nå högre eller behålla en position när folk söker på ens varumärke/företag.


Betalad annonsering och PPC-kampanjer (Pay-per-click)

Dessa två liknar varandra. Med betald annonsering betalar du för intryck (hur många som ser din annons). Betala per klick beskriver sig självt, du betalar bara när någon klickar på din annons. Det vanligaste mediet för PPC är Google, och de vanligaste plattformarna för betald annonsering är på sociala medieplattformar såsom Facebook och Instagram.



Marknadsföring på sociala medier

Handlar om att bygga varumärkeskännedom, generera leads eller försäljning och hitta nya kunder på de social media plattformarna. Om du publicerar inlägg regelbundet på ditt företags Facebook eller Instagramkonto … så marknadsför du dig på sociala medier. Visste du att på Facebook och Instagram så syns dina organiska inlägg endast till 1-3% av dina följare/fans?
Att komplettera med betald annonsering gör att du når ut till nya potentiella kunder snabbare, och kan även bygga upp ditt varumärke för en bredare kundgrupp.



Influencermarknadsföring

Är det nyaste området för digital marknadsföring. En influencer är en person som har sociala medier, där de har byggt förtroende och trovärdighet på sin profil/följarsida. Varumärken betalar influencers för att skriva och visa upp dina produkter. Influencern skapar inlägg som ökar intresset för dina produkter, och om influencern är bra på att göra intryck för sina följare, så finns det stor chans till att följarna för influencern gör ett köp av din produkt.


Nu när du har fått lite mer förståelse av huvudområdena för marknadsföring på nätet. Så kommer nedan en lista med dem bästa anledningarna till varför digital marknadsföring är så viktigt för ditt företag.





Nå fler potentiella kunder

Till skillnad från de traditionella marknadsföringsmedierna som skyltar, TV reklam och tryckta annonser eller direktreklam, så kan man med digital marknadsföring nå kunder där de redan spenderar sin tid på ett billigare och effektivare sätt.

Enligt en rapport från Hootsuite 2020, spenderar den genomsnittliga personen dubbelt så mycket tid på att använda internet istället för att titta på TV. Tänk själv på hur många gånger du har dragit fram telefonen för underhållning istället för att titta på TV:n.






Nå din ideala kund

Att rikta in sig till en viss kundgrupp, gör man för att presentera din marknadsföringskampanj online för dina idealkunder. Tidigare, om du ville nå ut till 10- eller 100-tusentals människor i ett visst geografiskt område, kunde du köpa en skylt. Den skylten skulle ses dagligen av alla som kör den vägen, pendlar till jobbet eller är ute och springer ärenden. Men skylten skulle också ses av personer som bara passerar. Vilket inte blir så specifikt om vilka som ser ditt budskap.

Med digital marknadsföring, så kan man välja vilken annonsbudget man vill ha för de olika plattformarna. Du kan byta innehåll när du vill, samt välja vilka du når ut till när du vill. Och vill man inte annonserna längre, så stänger man av kampanjen med ett enkelt knapptryck som gör att du slipper spendera onödiga pengar på annonser som inte fungerar.





Ange inriktning med digital marknadsföring.

Med målgruppsinriktningsfunktionerna på plattformar som Google och Facebook, kan du välja att bara betala att din annons ska visas för de mest relevanta personerna.

Ett annat bra inriktningsverktyg som finns tillgängligt i Facebook Ads Manager, är att man kan rikta sina annonser till en liknande kundgrupp mot ens egna kundgrupp. Facebooks algoritm kan analysera personer som exempelvis har ett visst intresse, och därmed kan du rikta specifika annonser mot de som liknar det intresset.

Dvs att Facebook har datapunkter om din kundgrupp (exempelvis ett intresse), vilket hjälper dig att bygga en ny kundgrupp som hjälper dig att hitta nya kalla kunder. Du kan bygga liknande kundgrupper mot dem som har besökt din webbplats, tidigare köpare och massa andra datapunkter.



Det bästa med digital annonsering är att du kan rikta in dig till exakt vem du vill nå, och inte slösa pengar på kundgrupper som inte relaterar med vad du säljer i din verksamhet.






Återmarknadsföring (retargeting) kan öka konverteringsfrekvensen

Retargeting är det mest värdefulla verktyget som finns för alla strategier. Retargeting är metoden för att placera annonser framför en redan uppvärmd målgrupp. Till exempel personer som besökt din hemsida under de senaste 30 dagarna, eller personer som har lagt till en produkt i kundvagnen men som aldrig checkat ut produkten.

Jag är säker på att du har upplevt retargeting själv när du har scrollat igenom ditt flöde på någon av dina sociala medier, och sett en annons för en produkt som du nyligen hade tittat på en hemsida.

Webbplatsägare placerar en liten bit spårningskod i headern på deras hemsida. Facebook kallar deras spårningskod för Pixel (läs mer om Facebook pixeln här), och Google kallar sin spårningskod för Analytics-kod. Digitala marknadsförare kan sedan skapa strategiska annonser, inriktade på specifika kriterier med extremt relevant innehåll.






Digital marknadsföring är prisvärt för alla

Förut har professionell marknadsföring varit ekonomiskt ouppnåelig för små och medelstora företag. Men då tekniken går framåt i stormfart så har marknadsföring på nätet nu blivit tillgängligt för alla företag, oavsett verksamhet.

För 50kr/dag på Facebook kan du nå över 1000 hyper-inriktade personer till din produkt/tjänst.

För ca 3 – 100kr (vilket är ett genomsnitt) per klick på Google kan verksamheter få besökare till deras hemsida, leadformulär eller produkt. Om Googles kampanjer är korrekt optimerade och om sökorden är strategiskt valda, kommer alla dessa klick från sökare på Google ha en tydlig avsikt att köpa från dig.





Engagera och interagera direkt med potentiella kunder genom digital marknadsföring

Den tråkiga sanningen till kundnöjdhet är att det är mer sannolikt att en kund delar en negativ upplevelse än en positiv.

Genom dina marknadsföringsinsatser på sociala medier, kan du bygga stark varumärkeslojalitet och utveckla relationer direkt med kunderna. Att bygga lojalitet och relationer kan snabbt göra en kund till en promoter. En promoter är en aktiv kund som organiskt marknadsför ditt varumärke av sin fria vilja.





Data, analys och spårning

Data är utan tvekan den mest värdefulla handelsvaran 2022. Att förstå data från dina digitala marknadsföringsinsatser, kommer att ge dig en tydlig inblick i vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Genom att analysera din data, kan du fatta välgrundade beslut om var du ska investera mer tid, pengar och ansträngning. Du kan då testa och hitta nya potentiella marknader för ditt företag.

När det gäller digital marknadsföring är analys och data viktigt för hur mycket du lär dig om din kundgrupp.


Här är några några punkter om vilka fördelar du får genom att implementera digital marknadsföring:

Antalet personer som såg din annons eller ditt inlägg.
Med TV-, radio- och tidningsannonser får du bara en uppskattning.

Antalet personer som engagerade sig i din annons eller ditt inlägg.
Detta ger insikt i vad som fungerar och vad som inte fungerar. Om din kundgrupp gillar innehållet eller om du behöver prova annat innehåll.


Hur många personer som delade ditt innehåll.


Hur lång tid personer spenderar på att titta på en video.
Du kan använda denna information för att “värma upp “en kall kundgrupp och skapa mer riktade annonser till de som kollat längre på videon.


Ålder, kön och plats för de personer som interagerade med din annons eller ditt inlägg.


Vilken tid dina följare/fans är mest trolig att engagera sig i dina inlägg.






Skala upp vinnarna, stäng av förlorarna

Detta är förmodligen en utav de största fördelarna med digital marknadsföring. När en TV-annons, tidningsannons eller skylt har skapats, och om innehållet, designen är bristfällig eller en total flopp, så är det i princip omöjligt att göra en ändring på din TV annons, tidningsannons eller skylt.

Med digital marknadsföring så fungerar det som en “vattenkran”, där du kan öppna och stänga “kranen” beroende på hur mycket pengar du vill spendera. Ser man att en annons inte når ens nyckeltal och ändamål, så är det enkelt att stänga av den, och man slipper förlora pengar på en annons som presterar dåligt.

ML Webbyrå jobbar aktivt med kunders annonskonton, där man optimerar och engagerar sig flera gånger i veckan. Annonser som inte presterar, stänger man av och man försöker annonsera mot nya kundgrupper. Och annonser som man ser når fina resultat, öppnar man kranen mer på så att man kan börja generera mer vinst från den annonsen. Efter några veckors test har man definierat vilka annonser och målgrupper som fungerar för att uppfylla våra kunders mål och vi börjar skala upp annonseringen.

Testprocessen fortsätter med en liten del av budgeten för att ständigt hitta nya möjligheter.

Inget av detta skulle ha varit möjligt med traditionell marknadsföring.






Bäst ROI och ROAS

ROI står för Return on Investment. ROAS står för Return on Ad Spend.

När man mäter hur ens digitala marknadsföring presterar, är det viktigt att överväga den potentiella avkastningen och ROAS. Att utvärdera statistiken man har att tillgå, gör att man vet vart man kan skala upp, samt vilka marknadsinsatser man kan strypa eller stänga av helt pga att de inte uppnår de uppsatta målen i ens marknadsföring.

Enligt WebFX är den genomsnittliga ROAS för Google annonsering i alla branscher 200%. Det motsvarar att man får tillbaka 20kr för varje 10kr som spenderas. Läs mer om hur vi hanterar google ads här.

Facebook annonsering:

Enligt en enkätundersökning från Databox 2020 med 30 svarande, är det genomsnittliga ROAS-värdet för Facebook- och Instagram-annonsering cirka 6-10 gånger. Det motsvarar 60-100kr tillbaka för varje 10kr som man har spenderat.

E-postmarknadsföring:

Enligt Data & Marketing Association är den genomsnittliga avkastningen på e-postmarknadsföringskampanjer 3 800%. Det motsvarar 380kr tillbaka för varje 10kr man har spenderat.





Strategier över olika plattformar

Plattformsövergripande strategier är den viktigaste betydelsen av digital marknadsföring. Genom att planera en samordnad och effektiv kampanj över flera plattformar som Facebook, Instagram, Google, YouTube och e-post kan du nå dina kunder där de redan spenderar sin tid.

Du kan använda Facebook, Instagram och YouTube för att skapa varumärkesmedvetenhet.

Samarbeta med en eller flera influencers som har följare som är specifik för din nisch för att öka din organiska räckvidd.

Använd Google för att rikta dig till dem som är redo att köpa eftersom de söker efter ett nyckelord med en tydlig avsikt att köpa.

Använd retargeting med Facebook och Instagram för att fånga upp en övergiven kundvagn.

Skapa en videoannons för Facebook eller YouTube för att tydligt visa fördelarna med din innovativa produkt, eller en video för att skapa nya leads för din online coaching-verksamhet.

Möjligheterna är oändliga! Och med rätt strategi och förståelsen av digital marknadsföring, kan du få fler kunder och öka dina intäkter från månad till månad.

Jag hoppas att du nu kan se vikten av digital marknadsföring. Oavsett om du bestämmer dig för att börja med alla, eller bara en av de strategier som nämns här…se till att börja någonstans!

Vill du ha tips & feedback?

Mattias Lax

VD & digital strateg.
Bakgrund från en e-handel
som idag omsätter 1 miljard.

Detta är inget säljsamtal.

Mer läsvärt

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du kan fortsätta sprida ditt budskap med din annonsering. Om du fortfarande känner dig osäker eller vill veta mer om hur du säkerställer att du följer Facebooks regler,…

Hur fungerar Google Ads

Hur fungerar Google Ads?

När du söker på Google, har du säkert märkt de översta resultaten som är markerade med ordet “Annons”. Dessa resultat kommer från Google Ads, Googles annonseringsplattform. Men hur fungerar egentligen Google Ads? Låt oss dyka ner i detaljerna. Vad är Google Ads? Google Ads är en online-annonseringsplattform som tillåter företag att visa sina annonser till…

Similar Posts