På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I synnerhet har de blivit strängare på användningen av Facebooks varumärkesresurser i annonsering. Det vill säga användningen av Facebooks-logotyper, namn eller annat i annonstext, målsidor etc. (gäller även Instagram och andra Facebook ägda företag). Här nedan kommer en lista på Facebooks varumärkesresurser och vilka regler som gäller kring dessa.

Lista på varumärkesresurser:

Varumärkessamarbete

Användning av varumärken i Facebook annonsering

Upphovsrätt och varumärken




Varumärkessamarbete

Du får inte annonsera innehåll som föreslår stöd från eller samarbete med Facebook.

Om du skapar innehåll som kan visas som ett samarbete med Facebook kommer annonsen inte att godkännas.



Användning av varumärken i Facebook annonsering


Hur du skildrar eller hänvisar till Facebook är också viktiga faktorer. Till exempel får annonser inte markera Facebook-märket på ett sätt som gör varumärket till det mest framträdande inslaget i annonsinnehållet.

Du får inte heller använda Facebook-logotyper i andra format än de som Facebook själv har gett tillstånd till. Du kan inte sträcka bilden, lägga till egna animationer eller effekter etc.


Exempel på vad man får och inte får göra från Facebook själv:

✔️ Visa alltid ”Facebook” i samma teckenstorlek och som texten omger den.

✔️ Använd alltid versaler i ordet “Facebook” (och andra Facebook-företag).

❌ Facebook-varumärket i pluralform, förkortat till ”FB” eller böjt som verb.

❌ “f-sign” eller Facebook-logotyperna istället för ordet “Facebook” i annonstexten.

❌ Det är inte ok att ha Facebook-företagets logotyp i en annons.



Upphovsrätt och varumärke

Du får inte använda andra upphovsrätt och varumärken som är så lika att de kan skapa förvirring. Du måste använda de logotyper som Facebook själv har tillgängliga och som är den senaste uppdaterade versionen. Detta gäller både annonser, bilder och målsidor. Facebooks-logotyper kan du ladda ner här nedanför genom att följa länken.

Gå till Facebooks varumärkesresurser här


Vill du ha hjälp med annonsering? Ta kontakt redan idag


Vill du veta mer om ML Webbyrå? Klicka här



Mer läsvärt

PS5 marknadsföring

Därför är PS5 och Sonys marknadsstrategi genialisk

Varför är PS5 så extremt populärt? Vad är det som gör att folk köar för att få tag i ett Playstation 5? Att marknadsföra sitt varumärke är en…

hand 5 marknadsföringstips

5 marknadsföringstips 2021

Marknadsföringstips som verkligen fungerar 2021! Har eran verksamhet funnits ett tag och er marknadsföring har stagnerat, oavsett vad ni än provar? Är ditt företag en ny verksamhet som…

sociala medier 2021 marknadsföring

Sociala medier 2021, därför ska du marknadsföra dig där

Användningen av sociala medier 2021 har ökat, och därav har marknadsföring på sociala medier nått en nivå som är högre än någonsin tidigare. I genomsnitt spenderar en person…

Digital marknadsföring 2021

Varför är det så viktigt med digital marknadsföring 2021?

Digital marknadsföring 2021 har blivit något alla verksamheter börjar fokusera mer på. För några år sedan var marknadsföring på nätet ett verktyg som bara stora företag och etablerade…

trafik hemsida

Hur man får mer trafik till sin hemsida, GRATIS!

Hur får man mer försäljning när man inte har en stadig ström av trafik till hemsidan? Vilken marknadsföring är bäst lämpad för att bringa mer trafik till hemsidan…

sociala medier

Hur du snabbt ökar räckvidden i sociala medier, med detta lilla knep

”Hur ofta ska vi lägga ut inlägg i våra sociala medier?” En vanlig fråga där många olika teorier finns, men egentligen handlar det bara om en sak, ge…

rea och rabatter för e-handel

Hur ofta ska man ha rea och rabatter?

Har du någon gång funderat på ”hur ofta ska vi ha rea eller rabatter?”  För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med lite…

facebook konvertering

Mät Facebook pixel konverteringar på 10 minuter

Konverteringar är när någon genomfört det mål du satt upp. En bra grej är att sätta upp sin Facebook pixel spårning på en mikro- och makro nivå. Mikro-…

kvitto från facebook

Hur man laddar ner kvitton från Facebook

När du spenderar pengar på Facebook annonsering, kommer du att kunna ladda ner kvitton för dina transaktioner. Där får du information om hur mycket du har spenderat, vad…

facebook annonsering inlärningsfas

Stör inte inlärningsfasen av Facebook annonser

Under inlärningsfasen är Facebook annonser mer instabila och ger ofta dyrare resultat. Algoritmerna testas och tar reda på hur de kan ge bästa möjliga resultat till annonserna. När…

annonsering

Varför regler av Facebook annonsering blivit hårdare

På senare tid har reglerna kring facebook annonsering justerats. De är nu mer försiktiga med vad som är godkänt och vad som inte godkänt i en annons. I…

Facbook pixel för annonsering

F1 snabb installation av Facebook Pixel standardhändelser, utan kodning

Att installera en facebook pixel (spårningskod) har blivit enklare med tiden. Om du inte är så teknisk av dig, och hellre vill hålla dig borta från programmering, HTML…

facebook-annonsering

5 orsaker till varför ditt annonskonto har bannats/stängts ned

Är du rädd att Facebook ska stänga ner ditt annonskonto? Eller har Facebook redan bannat/stängt ditt annonskonto? Om du följer Facebooks riktlinjer är ditt annonskonto säkert och du…