Konverteringsoptimering

Genom att A/B-testa dina sidor, är du garanterad att förbättra din konverteringsfrekvens

A/B test av dina målsidor fungerar faktiskt, varje gång.

Faktum är att konsekvent A/B-testa målsidor med tålamod är ett av de enda garanterade sätten att öka din konverteringsfrekvens över tid. Vilket naturligtvis kommer att öka pengarna du tjänar, varje gång.

Föreställ dig att du spenderar 5000kr på Google Ads och genererar 2500 klick och 200 formulärinlämningar. Konverteringsfrekvensen för din målsida skulle då vara 8 %.


Låt oss säga att 50 % av dina formulärinlämningar blir kunder för en genomsnittlig vinst på 800kr per kund. Så du fick 100 kunder och tjänade 8000kr i vinst.


Nu testar du dina målsidor och upptäcker att genom att ändra ordningen på formulärfälten förbättrar du faktiskt din konverteringsfrekvens från 8 % till 12 %. För samma 5000kr i annonsbudget skulle du nu faktiskt generera 300 formulärinlämningar, och du skulle fortfarande få 50 % som kunder, vilket då skulle generera 15 kunder istället för 10.


Med den bättre konverteringsfrekvensen för målsidan skulle du tjäna 12 000kr istället för 8000kr på samma summa pengar som spenderas på Google Ads. Det är en 50 % ökning av vinsten från en 4 % ökning av målsidans konverteringsfrekvens!

Vad skulle en bättre konverteringsfrekvens betyda för din B2B/e-handels verksamhet?

konverteringsoptimering

Vår process att A/B testa sidor

Test av målsidor tar tid, tålamod och en god förståelse för principer för webbanvändbarhet, statistisk och analys. Ta en titt på vår A/B-testprocess och se om det är en tjänst du kan dra nytta av.

Audit av webbplats och målsida

Innan vi kan implementera ett test utför vi en djupgående granskning av din webbplats, målsidor och trafikkällor. Det är viktigt att förstå var din trafik kommer ifrån, hur mycket trafik dina målsidor genererar och hur konsekvent och pålitlig trafiken kommer att vara över tiden.
Dessa faktorer kommer att påverka vad vi faktiskt testar och hur mycket trafik vi skickar till vår kontrollsida kontra vår variabelsida.

Testimplementeringar

När vi har fastställt de bästa elementen att testa på dina målsidor, börjar vi arbeta med att faktiskt implementera dessa tester.
Ibland kommer vi att testa en rubrik, som kommer att implementeras via dynamiska skript som placeras på din webbplats, men ibland kommer vi att designa en helt ny målsida att använda som vår testsida. Oavsett vilket så strukturerar vi våra tester på ett sätt som genererar tillförlitlig, praktisk och användbar data.

Dataanalys och testresultat

Test av målsidor kan variera i längd och omfattning baserat på trafikvolymen och antalet samtidiga tester som körs.
När testet genererar ett statistiskt signifikant resultat mellan vår kontroll och test, analyserar vi data för att avgöra vilka mätvärden vi bör fokusera på, samt vilka förändringar som ska implementeras på målsidorna baserat på testresultaten.

Testa… testa… testa igen

A/B test av målsidan blir aldrig klar. Det finns alltid fler förbättringar att göra och det finns alltid fler element som bör testas.
Om vi ​​har förbättrat formuläromvandlingsfrekvensen på ett försäljningsformulär med 2 % vill vi förbättra formulärets omvandlingsfrekvens igen genom att köra ett nytt test.
En konsekvent och långsiktig testmetod ger alltid de bästa resultaten och de mest betydande förbättringarna över tiden.

Vad vi gör

Om du inte kör tester på dina målsidor slösar du pengar varje dag. Vi kommer att implementera A/B-tester på dina målsidor, testa saker som bilder, text, färger, layout och CTA:er som exempel köpknappar och formulärelement.

Oavsett om din webbplats är en e-handelsbutik där du säljer produkter direkt online, eller om du samlar in leads genom telefonsamtal och formulär, är A/B-testning en viktig komponent i din marknadsföringsstrategi.

Forskning från eMarketer visar att mer än 80 % av marknadsförare säger att de inte fokuserar på A/B-testning av sina målsidor. Vilket de borde göra.

Begär ett marknadsföringsförslag

Din information är säker. Vi kommer aldrig att skicka skräppost till dig eller sälja dina kontaktuppgifter. Vi hatar sånt skräp lika mycket som du gör.

Integritetspolicy